Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Thursday, October 16, 2008

Adakah saat berikut sesuai untuk QRT?

Berikut adalah beberapa situasi yang sering menjadi pilihan bagi anda dan rakan untuk tidak meneruskan QSO di simpleks atau pun di repeater.

1.Apabila kualiti pemancaran anda menurun ini,ini dapat anda amati apabila mutu penerimaan merosot,bar meter hanya menunjukkan 1-2 bar sahaja.Jika kualiti audio anda diterima dalam keadaan putus-putus, rakan anda sukar memahami apa yang anda katakan,nyatakan QRX sehingga anda melepasi zon sukar,jika laluan bekenaan hanya beberapa minit sahaja jika agak lama QRT adalah jalan terbaik.


2.Apabila keadaan trafik jalan raya sibuk (bumper to bumper)keadaan ini memerlukan kita lebih berhati-hati jika tidak, mungkin kita dilanggar kenderaan daripada belakang atau kita melanggar kenderaan di hadapan kita.Maka oleh itu lebih selamat jika kita QRT daripada membuat pemancaran.

3.Apabila dalam kumpulan terlalu ramai dan anda agak keliru untuk putaran mikropon berikutnya lebih baik anda QRT dan mendengar rakan-rakan QSO,daripada pas sana kemudian pas sini,silap haribulan ada rakan yang kesejukan (istilah bagi mereka yang masih tertunggu-tunggu)putaran mereka tak diberikan..

4.Bagi sesetengah rig yang tidak punyai exhaust fan,QSO yang berpanjangan menyebabkan rig menjadi agak panas,bagi merehatkan rig berkenaan QRT daripada QSO adalah yang terbaik.

5.Apabila rakan anda berbicara dalam berkumpulan mengenai satu tajuk yang agak janggal buat anda elok QRT daripada QSO supaya anda tidak menggangu QSO mereka dengan penukaran tajuk QSO yang sedang rancak dibahaskan.

6.Apabila kenderaan anda hampir memasuki ke dalam feri,ingat anda tidak dibenarkan membuat pemancaran ketika berada di dalam feri.

7.Harmonic berada dihadapan dan cuba menekan-nekan button rig atau cuba mencapai ptt anda,saat ini ternyata lebih baik anda QRT jika tidak,ianya boleh mengundang bahaya apabila keadaan menjadi tidak terkawal,anda dalam keadaan memandu hendak memberikan fokus kepada pemanduan.

Sama-sama kita fikirkan apakah perlu kita teruskan QSO bila keadaan demikian boleh mengundang kecelakaan.

No comments: