Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Friday, December 31, 2010

SELAMAT DATANG 2011 SELAMAT TINGGAL 2010

Semoga 2011 membawa sejuta kerahmatan buat kita semua dan jadikan kegagalan 2010 sebagai satu pengajaran buat kita semua.Buka buku baru tutup buku lama.All the best untuk semua.

Saturday, December 25, 2010

5 HARI LAGI


Hanya 5 hari sahaja lagi 2010 akan meninggalkan kita semua.Sepanjang masa nan berlalu banyak kenangan pahit manis yang terkandung di dalamnya.Ada yang akan dikenang sepanjang hayat,sebagai contoh orang yang paling kita kasihi dan sayangi anak,isteri atau ibu bapa telah pergi terlebih dahulu meninggalkan kita.Kepada mereka yang telah kehilangan orang tersayang takziah diucapkan semoga anda tabah menghadapi dugaan.Kasih sayang kita hanya mampu dizahirkan dalam bentuk doa yang berterusan,ingat!
anak yang soleh sentiasa mendoakan kepada kedua ibu-bapanya maka amalan kebaikkan tidak terputus di situ sahaja
wallahuallam.

Bagi yang baru berumah tangga,baru memperolehi cahaya mata tahniah diucapkan,jangan lupa tanggung jawab anda telah diperluaskan itu sepatutnya anda sedari,tak ketinggalan juga bagi yang berjaya memperolehi lesen lesen motor,lesen kereta dan tentu sekali lesen radio amatur,selamat datang ke dunia ham yang sebenarnya.Sesungguhnya "masa telah mendewasakan kita semua"namun berapa ramai di antara kita yang benar-benar menghargainya?Pepatah oghang putih ada mengatakan life begin 40,kata mereka hidup baru bermula masa tu....eeemmm pengertian kita pula kalau dah masuk umur 40an kalau tak berubah tu maka agak sukar nak berubah..eeehhhhh...betul ke pandangan tu?

Kita lupakan perkara tersebut,keputusan PMR pun sudah keluar syabas kepada adik-adik yang telah berjaya dengan
kelulusan yang cemerlang,2010 mengikut kalender Cina merupakan tahun harimau,tahun yang tak beberapa bagus
dalam melakukan bisnes kata seorang yang berbangsa Cina,tahun harimau katanya "Tahun makan orang"ulasnya
tengok tahun ni berapa banyak kemalangan besar berlaku,baru-baru ini 27 orang mati akibat kemalangan ngeri
dekat Perak ujarnya.Tahun depan merupakan tahun arnab,saya katakan kepada beliau "kalau macam tu tahun depan
kalau buat bisnes mesti bagus punya"sebab arnab ni jenis aktif melompat,melompat jer......beliau akui....
"Oooo...katanya you pun tau"taklah saya cuma fikir macam tu saja...eeemm.....arnab makan sayur..karot naik hargalah jawabnya tahun 2011.Beberapa jam lagi genaplah 6 tahun peristiwa tsunami yang berlaku pada 26-12-2004,rasa macam baru semalam sahaja peristiwa tu berlaku,eeemmm....antara tanda-tanda akhir kiamat ialah masa berlalu sangat pantas.
Masa berlalu sangat pantas?yaaalah.....kita rasa sekejap sahaja.....tidak itu sahaja perjalanan ke sesuatu tempat pun amat pantas,kalau dahulu nak ke Kuala Lumpur kena plan awal-awal,tulis surat dekat sedara supaya tunggu
dekat setesen kereta api,sekarang nak pergi bila masa sahaja pun boleh,dengan adanya highway masa menjadi makin pantas tekan pedal minyak rapat 3 jam pun dah sampai.

Perencanaan untuk tahun hadapan mungkin sudah disusun rapi,sessi persekolahan akan bermula tak lama lagi,tentu sekali ibu-bapa sudah siap menyediakan kelengkapan anak-anak,bagi saya sendiri alhamdulillah baki durian runtuh telah dilunaskan oleh pihak syarikat,rezeki anak-anak persediaan hampir selesai.2010 tahun malas bagi saya untuk melakukan aktiviti Dxing rasa malu pun ada sebabnya masih banyak QSL kad yang belum dijawab,kalau setakat 10-20 keping tak mengapa.....Oooooo
banyak lagi tu....kepada rakan lokal yang kirimkan kad tu insyaallah akan saya balas balik.

Kontervasi sepanjang 2010 pemilikan QRP set di kalangan  rakan ham  mendapat  liputan  oleh beberapa blog rakan-rakan sepastinya itu tidak membantutkan kembara Dxing rakan ham berstatus 9W,kesungguhan mereka dalam mengamarah HF patut kita contohi,perjalanan rakan radio tidak terhenti di situ sahaja masih banyak mode-mode yang harus diterokai
modal mungkin agenda utama,namun di mana ada kemahuan di situ ada jalan dan tentukan jalan yang diredhai.
Aspek keselamatan dalam kegiatan radio amatur perlu diberikan penekanan yang berat,langkah pembumian/grounding
yang tidak mencukupi boleh mendatangkan musibah di kemudian hari,yang mana yang kurang harap mantapkan.Malang memang tidak berbau tetapi ingat "mencegah lebih baik daripada mengubati"

Lembaran baru,kata orang tutup buku lama buka buku baru,sebelum kita tutup apa kata lihat kembali apa pencapaian kita sebelum ini,adakah tanggungjawab kita terhadap keluarga dipenuhi,saya sepatutnya menulis semua ini pada penghujung tahun hijrah 1431,tapi atas kekalutan tugas saya tidak dapat menulis bukan niat untuk membesarkan tahun masihi.Anda dan saya sama-sama telah melalui kepayahan sepanjang 1431/2011 sudah pasti itu merupakan plan strategi utama yang perlu diberikan fokus pada tahun berikutnya.Yang kurang kita lebihkan,yang terlebih kita sederhanakan"seperti hadis Rasulullah SAW"Sebaik-baik pekerjaan itu bersederhana"Kepada rakan-rakan dan pengunjung setia blog ini semoga kehidupan kita pada 1432/2011 akan lebih bermakna.

Saturday, December 18, 2010

KOMUNIKASI RADIO AMATUR KOMUNIKASI ALAM MAYA?

Salam untuk semua pembaca yang budiman,Alam maya atau juga dalam bahasa oghang putih dipanggil virtual reality(VR)boleh dikatakan perkataan ini acap kali dipergunakan oleh segelintir rakan radio amatur "bertemu lagi kita di alam maya"agak menarik untuk kita bahaskan,persoalannya di sini apakah kesesuaian perkataan itu dipergunakan?Alam maya atau virtual reality "Term"yang dikhususkan merujuk lebih kepada simulasi komputer,sebagai contoh kelas penerbangan,video game
yang mana visualisinya adalah tidak sama sekali berpijak dibumi yang nyata,eeemmmm....apa bentuk pun yang diterjemahkan yang pastinya anda sedang berada pada dunia nyata dan visualisi yang terpapar adalah di dimensi yang tidak nyata yang kita definasikan sebagai alam maya...

Soalannya di sini perhubungan dua hala radio amatur yang berlansung apakah ianya satu yang nyata atau alam maya?
Alam maya adalah alam yang tidak nyata,alam di mana semua yang ada di dalamnya tidak nyata tidak dapat dirasa,disentuh.dihidu....kedai siber yang beroperasi adalah tidak nyata,kedai yang sebenarnya tiada kedai....dizahirkan dalam alam maya namun barangan yang dijualnya adalah nyata?eeem...pening nih!!!komunikasi radio amtur dua hala adakah satu komunikasi alam maya.....cuba anda fikirkan.

Cuba lihat beberapa gambar yang saya lampirkan di atas ada yang memerlukan peralatan untuk melihat alam maya dan ada yang tidak tetapi memang nyata apakah ianya agak sukar untuk anda lihat"NYATA...MAYA ...NYATA ...MAYA?

Sunday, November 28, 2010

Cerita Di Sebalik Cerita

Katakan anda masih belum berkahwin saat ini anda mempunyai kerjaya yang kukuh mampu membeli sebuah rumah dan sebuah kereta yang tak kurang hebatnya,pada suatu hari ketika anda melalui perhentian bas anda terpandang seorang gadis yang pada pandangan mata anda "anda sudah jatuh cinta
buat pertama kalinya dan anda juga telah dibalas senyumannya tak kala melintasi di situ,rutin harian anda sememangnya akan bertemu si gadis yang cukup ayu entah kenapa tetiba sahaja hari ini senyumannya cukup membawa erti, jika kali ini anda menyapanya dan menjemputnya menaiki kereta anda, sudah pasti cinta dia akan menjadi milik anda namun di perhentian bas tersebut kelihatan juga seorang perempuan yang sarat mengandung sedang menanggung kesakitan,entah tak diduga juga terdapat seorang doktor yang sebelum ini pernah menyelamat nyawa anda,setahu anda doktor tersebut sebelum ini kebiasaannya berkereta namun kali ini tiba-tiba sahaja menggunakan pengangkutan awam"sungguh kacau daun betul doktor ni".
Anda terfikir siapakah yang harus anda utamakan dahulu untuk anda membantu?jika anda membantu perempuan
yang sedang sarat mengadung,tentu sekali hampa hati doktor yang pernah menyelamatkan nyawa anda suatu ketika dahulu
lebih malang sekali anda menolak jodoh anda untuk memiliki hati gadis yang saban hari anda bersua memberikan respon
yang positif pada kali ini?Apakah tindakan anda sekiranya berada pada situasi  ini ketiga-tiganya amat penting?

CERITA KE2
Anda seorang pembalak yang baru bekerja,hari ini sahaja anda sudah menunjukkan kesungguhan yang jitu kepada penyelia anda,dengan alatan yang tersedia anda tampa berlengah terus ke lokasi tugas anda,dengan semangat
orang baru anda mula menebang sepokok demi sepokok tanpa anda sedari anda telah berjaya menebang sebanyak 30batang
pokok pada hari ini,"welldone!! penyelia anda mengucapkan syabas atas semangat dan kesungguhan yang telah anda tunjukkan.
Sambil meninggalkan tempat kerja anda merasakan cukup puas hati kerana anda juga telah mencatatkan rekod bagi syarikat pembalakan tersebut kerana anda merupakan perkerja yang julung-julung kalinya berjaya menebang sebanyak 30 batang pokok dalam sehari.Wow!!! memang hebat untuk keesokkan harinya anda sudah memasang niat untuk menebang lebih banyak lagi setidak-tidaknya 40 batang pokok,keesokan harinya sebaik masuk kerja dengan semangat yang sungguh membara dan sehabis kerahan tenaga yang dipadu tanpa mengira masa rehat anda terus bekerja....dan juga sehingga lupa untuk anda mengira berapa jumlah kesemuanya pokok-pokok yang telah anda tumbangkan namun adalah mendukacitakan kerana bukan 40 batang atau 50 batang pokok yang telah anda tebang cuma 20 batang sahaja."Apa dah jadi ni?? tegur penyelia anda"awak kata awak nak tingkatkan produktiviti tetapi hanya sehari sahaja awak tidak mencapai target yang sepatutnya,ini semua adalah kerana awak...................XXXXXXXX




Tuesday, November 23, 2010

RESULT RAE DAH KELUAR

Semua swl yang menduduki peperiksaan rae pada bulan October yang lepas bolehlah menyemak keputusan perperiksaan di laman web SKMM sila klik ke link berikut.

Kepada yang kandas sila cuba lagi pada sessi yang berikutnya,yang berjaya diucapkan tahniah.



*ucapan tahniah kepada swl Sabani Mat Desa@pak ngah kerana lulus dan memberitahu saya bahawa keputusan peperiksaan sudah keluar.

Sunday, November 21, 2010

KAYU PERAMAL CUACA????

Sejauh mane kehebatan kayu yang digembar-gemburkan? Betulkah boleh meramal cuaca dan persekitaran? Ada kuasa ajaib ke apa  kayu ni?

Rasanya korang faham apa yang nak disampaikan sebenarnya... hehe. Sangat kreatif dan tak sangka pihak terbabit sanggup laburkan duit untuk buat benda ni. Nice one!!

Saturday, November 20, 2010

NEW VERSION CPO



Projek baru berdasarkan litar di bawah,yang telah dibuat sedikit modifikasi.

CPO Baru lebih ringan
Circuit tone ini baru saya siapkan 2 minggu yang lepas, ianya lebih ringan berbanding dengan yang terdahulu bezanya kali ini saya menggunakan bekalan kuasa daripada 9v bateri,mempunyai 2 buah variable resistor 5k dan 10k untuk mengubah high dan low pitch tone bagi menggantikan R1 dan R2,speaker yang dipergunakan ialah 8ohm yang diambil daripada dalam komputer,eksperimen circuit kali ini saya cuba mengikut langkah PY2OHH yang rata-rata projeknya mesra alam uggly bug construction,rat nest ,eemm...ferric chloride setahu saya sudah diharamkan jualannya dalam bentuk serbuk,dalam packing baru ia dijual dalam bentuk cecair,saya masih menyimpannya walaupun tersimpan hampir 5 tahun namun ia masih boleh digunakan lagi,dalam bentuk cecair acid ini boleh terus digunakan tiada perlu memcampurkan dengan air,tapi awas saya ada terbaca dalam satu artikel yang menyatakan ia boleh mengakibatkan kemandulan betul ker??? apa-apa pun saya masih belum berpuas hati kerana tone 600-650hz yang dikehendaki belum dicapai,mungkin kena melalui beberapa eksperimen lagi insyaallah akan berjaya.
CPO yang lama ternyata lebih berat


.

Thursday, November 18, 2010

ZAMAN DAH BERUBAH...ADUH!!!! PUSING-PUSING.....

Alhamdulillah puji dan syukur kepadanya kerana masih dipanjangkan usia dan sekali lagi kita sama-sama
meraikan 10 Zulhijjah,sejauh mana kita menghayati kisah nabi Ibrahim dan nabi Ismail ? Dan apakah kita sanggup berkorban atau mengorbankan diri untuk sesuatu hal atau tujuan? Seperti mana yang kita sedia maklum kawasan utara tanahair telah diuji dan ditimpa musibah oleh Allah S.W.T apakah rakan-rakan kita menghadapinya dengan redha akan qado dan qadarnya?


Dan pada saat ujian ini tower tinggi gunung pun tak boleh nak dibuat apa..dah...hehehehe. Maaf GET ntah mai mana ntah terpikir nak taip perkataan tower tinggi tu,eemmm tapi hakikatnya memang betul apabila air mengambil ruangan tak kira di mana sahaja luar rumah,dalam rumah dan parasnya semakin meninggi percayalah saat itu bukan lagi radio dan perkakasan seumpamanya diberikan perhatian yang utamanya ialah nyawa insan yang sangat kita sayangilah perludiutamakan,sedalam-dalamnya air dalam lagi kasihku kepada anak-anak dan isteriku betul tak??? Radio mahal mana pun harganya mampu kita beli loan bank,gadai tanah dan macam-macam cara boleh kita buat untuk beli tetapi nyawa bukan boleh ditukar ganti.


Merenungi kembali sekitar zaman 80an ketika pokok getah ditumbangkan dan anak-anak sawit mengambil ruangan tempat yang terdahulu dan pada saat dan ketika itu kanak-kanak seusia saya mula mengenali apa itu parit dan terusan,apa erti berkubang,mandi dan berenang,alhamdulillah berkat kersabaran yang tinggi dibuli dek budak yang senior dan berbaldi menelan air parit maka sehingga kini bukan nak cakap besar kalau dilempar ke laut atau sungai bolehlah nak selamatkan diri daripada terkapai-kapai dan tenggelam,tak hairanlah anak-anak zaman hari ini ramai yang tak tahu berenang dan kita sebagai mak bapa sememangnya akan "Rimas Perut"bila mendapat tahu ada guru-guru akan melakukan aktiviti luar yang membabitkan persekitaran yang berair,bayangkan mereka-mereka yang tak tahu berenang bukan lagi berisiko 50%-50% untuk hidup tetapi 100% Sebagai bapa saya sendiri mengambil lagkah untuk tidak membenarkan anak saya untuk menyertai aktiviti sebegini, Bagi saya life jeket bukan soalnya,keadaan anak-anak yang panik akan membuat situasi lebih merbahaya.


Kalau dahulu kanak-kanak kampunglah yang pasti mengungguli hal-hal berkaitan renangan tetapi semua itu
tidak lagi rasanya,lihat sahaja parit dan terusan hari ini kian menyempit,aktiviti mandi parit bukan lagi aktiviti harian kalau dulu semua itu perkara rutin,zaman sudah berubah kita tidak lagi bergantung kepada parit dan terusan untuk basuhan,mandian atau untuk minuman,kini tiada lagi kelihatan kelopak daun teratai yang menghiasi parit atau terusan,tiada lagi pekik riuk kanak-kanak mandi manda.Ada seoarang rakan berseloroh berkata orang dulu kulit cantik sebab hari-hari mandi air kangkung..hehehehe...kelibat pondok atap rembia atau nipah pun sudah tiada....Ohhhh..rindu sangat saat tu....anak dara mak dara mandi berkemban....hehehehehe...Ooooo.....hhohohhooo...ni true storylah.....dah jadi perkara biasa....tapi hairan juga tak da pun berlaku kes rogol.


Zaman dan berubah...betullah zaman dah berubah....bila barat menyerang dalam diam-diam budaya kuning mula menular,selak sana kes bunuh selak sini kes bunuh.Zaman hari ini dah jadi zaman apa-apa pun kena cuba dahulu tak cuba tak tahu dah cuba baru tahu,pening-pening sungguh bila tengok zaman yang anak-anak kita lalui hari ini lebih mencabar daripada dahulu,seks bebas,rambang,budak punk,rempit dan banyak lagi kalau tak ambil tahu memang anak-anak zaman sekarang mudah sangat terpengaruh,mak bapa sibuk cari rezeki anak-anak dok main judi paling teruk couple sana sini macam laki dan bini...masyaallah...Berbalik kepada kes anak-anak tak pandai berenang sekarang dah terbalik "court" pula,budak-budak bandar pula pandai berenang sebabnya ada sekolah yang ada swiming pool dan ada yang kerap pergi "Public Swimimg Pool" Kalau pun ada kolam renang awam ada ke mak bapa nak bawa anak pergi berlajar berenang???mak bapa sendiri pun ada yang tak tahu berenang....hehehehehe...


Raya Aidil Adha kali ini teringin sangat nak makan "halwa maskat"isssh...tak tau pula kat tempat korang kuih ni panggil apa celik-celik mata memang tau kuih ni orang kat sekitar ni panggil halwa maskat,kuih manis kalau dodol hitam kuih ni keperangan rasanya manis-manis,xyl hari tu masa pergi ke pekan hari ada belikan tapi harga bolehlah tahan berat enam ratus gram harga Rm12.00 fuyooo....kuih tradisional tak ramai yang buat dan tak ramai yang tahu atau berminat untuk membuatnya kalau ada pun anak-anak zaman sekarang lebih gemar kepada almond london atau colourfull, jam tat macam macam lagi....yalah...zaman dah berubah..zaman dah berubah...





p/s dok tunggu hari nak ambil pak menakan balik dari tanah suci ,info terbaru para jemaah jika hendak
     menunai sekarang ni giliran kesana memakan masa lima belas tahun betul ke ni? anda dah daftar ke belum.
























































 




























 


























 



























Friday, October 15, 2010

PERGINYA TAK KEMBALI

9W2KK a.k.a Pak Long Kelo Kelo @Pak Rahim Qth Kampung Kedah Parit Buntar Perak telah pergi menghadap illahi pada jam 8.20 malam semalam 15/10/2010 di kediamannya,berita sedih ini telah diumumkan melalui jaringan pengulang Astra,kini tiada lagi celotehnya yang membuatkan kawan-kawan tak kering gusi di channel V38 (145.475Mhz).




Semoga roh arwah ditempatkan bersama para solihin.Aminnnn...

Alfatihah.

Monday, September 6, 2010

SEDIH, DIA DAH NAK PERGI......

Salam sejahtera untuk semua pengunjung setia blog ini,boleh kata terlalu pantas masa berlalu tak sedar bulan Ramadhan menghampir garis penamatnya beberapa hari lagi umat islam akan meraikan hari kemenangan melawan hawa nafsu dan segala macam dugaan,alhamdulillah,insyaallah 1 syawal akan menyambut kemenangan itu.Menyingkap peristiwa yang berlalu sepanjang permulaan ramadhan ada yang manis dan ada yang tidak.Terasa sayu bila mengenangkan bulan yang mulia ini akan meninggalkan kita,apakah hadirnya kita semua merahmatinya dengan mengerjakan seribu satu macam amal ibadah? Cuba kita tenang sejenak fikirkan apa perencanaan yang telah kita lakukan sepanjang bulan yang cuma berbaki beberapa hari lagi?puasa kita apakah mencukupi,terawih,amalan-amalan sunat yang ditutunt,sedekah jariah apakah kita memperlibat gandakan melebihi daripada ramadhan yang lalu? Alhamdulillah jika anda menjawabnya dengan "yaaaa."



Bagi yang mencari sumber pendapatan sampingan ramadhan juga memberikan kesempatan pada mereka untuk meraih keuntungan dengan hasil jualan kuih-muih,lauk-pauk,aneka minuman,pakaiandan berbagai lagi,syukur bebanan keluarga dapat dikurangkan dengan hasil pendapatan yang bersih lagi halal ini,namun agak mengecewakan bagi segelintir hotel-hotel,restoran mewah menyalah-gunakan istilah halal untuk mempromosi buffet ramadhan,memang amat mendukacitakan apabila status halal terlalu mudah dicanangkan bagi tujuan tersebut,arak yang terkandung dalam resepi masakan tidak sedikit pun diambil berat status keharamannya buat pengunjung yang beragama islam,yang jahilnya masyarakat kita hari ini ialah terlalu ambil mudah hal halal haram ini,"Naauzubillah" Prasarana berstatus 1-5 bintang yang menawarkan buffet ini acap kali menjadi tumpuan warga kelas sederhana,pertengahan bagi yang kelas atasan apalah sangat dengan tawaran sebegini,breakfast,lunch,high tea dan dinner dah macam rumah sendiri.Kita harus bijak memilih lokasi yang sesuai yang status halalnya memang diperakui,bukan terpengaruh dengan kos yang dikenakan.



Jualan hebat juga satu ancaman buat kita semua,ada orang telah membuat persediaan lebih awal dan boleh dianggarkan 80% membuat persediaan di saat akhir eeem....saya berada dipertengahan golongan,alhamdulillah keperihatinan syarikat membayar bonus separuh untuk saya dan kakitangannya membolehkan saya bertindak lebih awal,ada antara kita yang punyai hal dan tututan keluarga yang perlu didahulukan,setelah dikira budget tolak duit minyak pergi balik kampung,duit untuk anak-anak buah,duit untuk mak pak....hanya tambahan yang perlu sahaja dilakukan di saat akhir,namun yang menyakitkan hati apabila semua pakat turun shopping ialah jemm....jemm...jemmm....hehehehehe...lebih memeritkan lagi apabila kawasan parking kereta terhad,maka tak hairanlah jika kita dapati kenderaan diletak di merata-rata tempat yang tidak sepatutnya.Kepada bapa polisi dan pihak penguatkuasaan tolong perihatin dengan hal ini,situasi sebegini bukanlah disengajakan harap peka bukannya terus menyaman simpatilah dengan tempat yang terhad namun bagi yang melampau tu saman sajalah,sebagai contoh parking di kawasan petak kuning,di tepi paip bomba dan kawasan tempat letak motorsikal.



Komen saya untuk ujian cw kali ini pula,alhamdulillah cw masih mendapat sambutan daripada rakan-rakan yang ingin naik taraf,saya memberikan sokongan 100% atas daya usaha yang telah ditunjukkan oleh mereka semua,pada yang gagal bukan bermaksud harapan dan cita-cita anda telah berakhir,jadikan 9M2YRS sebagai idola atau contoh terbaik 9W2 sebelum ini,walaupun "DRAFT MCMC"@#$@#$#%@##$ lebih baik berusaha daripada "Dengar guruh berdetum air ditempayan dicurahkan"anda berusaha kejayaan itu milik anda bukan milik sesiapa.



Cumanya cw adalah kayu ukuran untuk anda melangkah setapak ke hadapan dan jauh lebih ke hadapan.Itu adalah pandangan peribadi saya. Menarik untuk dikongsi bersama "filem TRANSFORMER"ketika di mana digital komunikasi,telefon,vhf dan mode komunikasi yang canggih telah dihack oleh geng-geng Megatron,menariknya "short wave"yang dianggap kuno telah dipergunakan untuk tujuan perhubungan,eeeem.....short wave juga telah dipergunakan untuk memohon bantuan daripada pihak tentera..hahahahaha....radio usang digunakan tapi...yang menariknya mikropon


tak ada,lansung dicadangkan supaya menghantar isyarat dengan menggunakan keyboard bagi mengantikan keyer,eeemmm......logik yang tak logiknya si negro yang pandai komputer tu bukan tau pun cw,inilah kepincangan filem BOX OFFICE logik dan ketidak logikannya.
Apa pun mode cw masih digunakan ketika dalam darurat.Yang menarik pada sessi ujian cw kali ini pula ialah tiada lagi "Rumah siap pahat berbunyi"syabas untuk semua yang terlibat samada secara langsung dan tidak,kepada 9W2BAL berkat dan usaha anda telah membuahkan kejayaan,teratak buruk saya yang telah anda lawati bukanlah berstatus lima bintang sebagaimana yang anda mungkin fikirkan,yang pastinya anda bersama tujuh orang rakan yang telah berjaya dalam  ujian                                                                                                                                                                   
telah buktikan,tiada cenderahati untuk anda nota yang anda bawa balik tu tak perlu dipulangkan.

Kesempatan yang ada ini saya serta keluarga ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN apa yang terkandung dalam blog ini hanyalah catatan,

insan yang sentiasa kurang dan yang memberikan inspirasi dan yang bermaanfaat adalah datang daripada yang maha esa,sebagai manusia kami tidak lari daripada melakukan kesalahan samada sedar dan tidak,hari baik bulan baik sama-samalah kita bermaafaan.
bak kata rakan saya di kawasan tengah dia cukup gembira apabila bulan rejab datang masa itu lah rakan saya ini akan bermula berpuasa apabila ramadhan ini akan pergi ia cukup sedih dan sayu......adakah kita bertemu ramadhan lagi ????............ 73

Wednesday, September 1, 2010

lintas langsung ( 3 )

 Biasa lah jika ada test ada lah rakan cuba nak dengar apa yang di hantar.....selepas ini ketuk pulak kita tunggu siapa rakan kita akan ketuk.........

JAWAPAN HATARAN:  VVV SYAWAL HAMPIR. UMAT ISLAM MULA SIBUK BERSIAP UNTUK SAMBUT AIDIL FITRI YANG BAKAL TIBA TIDAK LAMA LAGI. GEDUNG BELI BELAH JADI I TUMPUAN SEMUA. KECIL BESAR TUA MUDA TURUT TERUJA UNTUK SAMBUT HARI RAYA.

JAWAPAN ANGKA : 16072  63544  72910  38221  98910  25809  43677  56834  84396  55017   jika jawapan ini semua anda dapat bererti banyak lah rakan akan keudara nanti ,kita tunggu masa ketuk pulak.......


                                                                                                                                                                                             

lintas langsung (2)

info semua perserta dalam test cw perserta hadir 31 orang kita tunggu hasilnya nanti..........

Lintas Langsung (1)

Seperti biasa lah sebelum test "eyeball" dulu ....info terkini rakan melaka ada ,rakan
kawasan tengah ada yang belum nampak rakan sebelah pahang ,terengganu,kelantan yang terbanyak rakan Pulau Langkawi tiga orang.dari masa kemasa saya akan info terkini pada anda semua

KETUK KETUK RAMADHAN

Ya sekali lagi hari ini rakan rakan akan mencuba nasib yang mereka pelajari untuk menaik taraf
hobby mereka,seperti biasa juga tahun tahun lalu saya akan cuba mendapat kan lintas langsung
untuk anda semua yang pengemar menbaca blogs saya ini.

Tajuk saya pilih ini seakan persamaan satu siaran di rancangan RTM 1 .Host dia  Sheila Rosli
setiap hari anak saya akan nonton rancangan ini telatah host ini cukup menarik menbuat anak
saya ketawa setiap gerak geri nya.dan setiap rencana dia akan menjemput artis itu memasak
dan dalam masa memasak tu juga si Sheila Rosli akan mengusik dan pabila habis saja memasak
dia dan artis jemputan akan berkata ...rencana apa niiiiiii? ketuk ketuk ramadhan...tapi bagi saya
akan sebut ketuk ketuk di cyber.....selamat berketuk rakan rakan di sana,negeri di bawah bayu
sudah banyak dilahirkan bila pula rakan rakan negeri bumi kenyalang belum lagi kedenganran....APA? KETUK KETUK DI SKMM......73


Note: info terkini di skmm jam 8.45am betul ada rakan rakan kelihatan cuma kenderan callsign 9w8 - ham ada ke?

Friday, August 27, 2010

SOP DAN SUP SAMA KE?????

Salam dan sejahtera untuk semua pembaca yang budiman,alhamdulillah syukur kerana atas limpah dan rahmatnya kita semua diberikan kesihatan dan kekuatan untuk menjalani ibadah harian,tak beberapa lama lagi habis lah bulan yang mulia ini "bulan yang lebih baik daripada seribu bulan"insyaallah kesempatan kedatangan Ramadhan kali ini pasti kita warnai dengan aktiviti-aktiviti kebajikan yang harus kita semua pertingkatkan.


Terlebih dahulu ucapan terima kasih kepada semua pembaca yang sering singgah di blog saya ini,seperti kata rakan seperjuangan apa yang tercatat di sini tidak lebih kepada pandangan bersifat peribadi dan tidak lebih daripada itu. Agak tertarik bagi saya untuk berkongsikan pendapat dan pandangan namun janganlah anda menggangap apa yang tertulis ini satu kemestian yang perlu diikuti sebaliknya sama-samalah kita semua renungkan dan fikir akan logiknya.



Kesempatan pada kali ini saya ini menyentuh mengenai beberapa SOP yang dah bercelaru,mengelirukan bagi rakan-rakan baru yang saban hari kita dapat mendengarinya di simplek ataupun di repeater sebagai contoh kekeliruan mengenai pengoperasian stesen mobil@mobile station,ada yang berpendapat apabila seseorang itu bergerak dengan kenderaannya ia peru menyebut mobile pada penghujung callsignnya sebagi contoh 9W2XXX mobile,yaa...ini adalah cara yang tepat dan betul cumanya agak jangal apabila selepas berhenti atau dalam keadaan kenderaan tersebut tidak bergerak atau nama lainnya statik terus dikatakan portable,apakah ini tatacara yang betul dipergunakan?


Ada juga yang berpendapat apabila seseorang itu mobile ke tempat luar daripada kawasannya melebihi beberapa hari,status pengoperasian mobile perlu dinyatakan portable,apakah ini pendapat yang betul ?Seorang rakan menyatakan bahawa pendapat ini telah dibahaskan oleh sifu-sifu ham lama radio amatur daripada negara luar,apa pun bagi saya sendiri masih berpegang kepada ungkapan "lain padang lain belalang"
Anda pula bagaimana adakah mahu ikut?atau terus jadi pak turut ?


Sebelum kita ulas atau bincang lebih lanjut hal ini apa kata kita lihat berikut:

Ungkapan portable sebagaimana yang kita sedia maklum boleh membawa maksud dua pengertian iaitu:

Yang pertama sipengguna mempergunakan set mudah alih radio handy atau mobile rig/back pack ,yang keduanya sipengguna beroperasi di stesen sementara iaitu keluar daripada alamat yang tercatat di dalam AA (Aparatus Asignmentnya) nah...di sini sudah jelas apabila anda yang beroperasi di mobile masih perlu mengekalkan istilah mobile sama ada kenderaan tersebut bergerak atau pun tidak lama mana anda berada di sesuatu tempat perkataan mobile masih perlu diucapkan ,sila rujuk kepada AA anda tercatat di situ hanya portable dan mobile sahaja.Gunakanlah 2 ungkapan ini sebaik mungkin merujuk situasi di mana anda beroperasi.




Satu hal lagi ialah apakah boleh pergunakan istilah portable untuk menyatakan anda sedang menggunakan set mudah-alih di base station atau di mobile eeemm...ada pengguna yang menggunakan istilah portable di base station,portable di mobile,penggunaan yang menggelirukan lebih molek dikatakan saya memancarkan menggunakan set handy di QTH untuk mobile pula lebih elok dinyatakan mobile apabila berada di mobile langsung dinyatakan setup saya dimobile mempergunakan set handy.supaya rakan-rakan tak merasa janggal dengan status pengoperasian anda.

QTH
Baru-baru ini saya acap kali terdengar istilah ini dipergunakan bagi merujuk lokasi sebagai contoh 9W2XXX mobile 9W2ZZZ ,dimana QTH anda? sekarang soalan ditujukan kepada rakannya yang sedang mobile,soalan tersebut untuk ,mengetahui di mana rakannya berada sekarang eeemmm.....salah tu QTH adalah alamat kediaman seperti yang tercatat dalam AA anda,sebaiknya gunakan "di mana lokasi anda kini"?  Jangan terima pakai sesuatu itu tanpa merujuk kepada garis panduan sedia ada,atau lain erti main hentam kromo atau sekadar pak turut kepada mereka-mereka yang dah tunggang langgang SOP nya kembalilah kepada tatacara yang sepatutnya,untuk menegur seseorang memang agak sensitif terutamanya di repeater,agak sukar untuk melentur buluh pabila ianya sudah dewasa begitu juga dengan rakan-rakan ham kita hari ini,yang dapat memahami teguran akan mengucapkan terima kasih atas tunjuk ajar yang segelintirnya mungkin menggangap kita ini nak tunjuk pandai.Jika seseorang itu masih mengamalkan perkara yang tidak sepatutnya dilakukan besar kemungkinan ianya bakal diikuti oleh pendatang-pendatang baru di suatu masa nanti.......73
 

Saturday, July 24, 2010

MENGIDAMLAH...


Setiap ham yang belum memiliki sesebuah radio atau rig tentunya sudah memasang niat untuk mempunyai set idaman sama ada allband all mood transceiver atau pun sekadar hanya memadai sebuah handy.Bagi yang mempunyai budget kecil kini banyak pilihan boleh dibuat lambakan set-set handy ini sedikit sebanyak memberikan tempias kepada jenama-jenama terkenal seperti icom,kenwood,motorola dan sebagainya.

Antara jenama-jenama set-set yang mencuri perhtian saya ialah Sender,Spender,Wer Wei,Pauxing dan beberapa jenama yang lain Sebagai pembeli kita perlu bijak memilih sama ada untuk membeli set yang original ataupun yang celup....heheeehheee ertinya bukan daripada pengeluar yang asal,made in japan bukannya made in XXXX,suatu ketika dahulu saya pernah memilki set handy buatan Thailand tak sampai pun setahun set tersebut dah meragam,apa boleh buat barang murah tentunya kurang berkualiti.

Jika dilihat daripada harganya tentu sekali macam tak percaya,saya beli set tersebut dengan harga serendah Rm240 agak berbaloikan? tapi lama kelamaannya ianya sudah meragam.Sebagai orang yang baru berkecimpung dengan hobi ini saya sarankan supaya anda mendapatkan buah fikiran daripada rakan-rakan ham yang lama,jika anda mempunyai budget yang kecil sabarlah untuk seketika bagi melengkapkan tabungan supaya apa yang anda laburkan untuk sesuatu pembelian itu berakhir dengan kepuasan dan bukannya dengan keluhan,saya percaya ramai di antara kita agak kalut/gopoh untuk memiliki sesebuah rig,Sebuah handy yang sempurna mestilah dilengkapi dengan eksesorinya iaitu tidak lain tidak bukan ptt mic kata rakan wayar sotong errr...tang mana sotongnya ntah???,teleskopic antenna dan juga external power supply,bekalan kuasa luar amat diperlukan terutamanya bagi menyokong komunikasi yang berpanjangan terutama apabila mengendalikan net atau anda berada di dalam hutan dan jauh daripada punca bekalan kuasa.

Oh ya...usah dipandang remeh kepada ham yang mempergunakan set dengan budget yang kecil contohnya set-set handy buatan China,Thailand dan sebagainya daripada pemantauan ada di antara set ini mempunyai kelebihan dan nilainya yang tersendiri,jangka hayat sesebuah rig terletak kepada tuan punya diri,jika dijaga rapi tentu sekali ianya akan kekal lama.Pada yang budget kecil mungkin memadai membeli set terpakai,kalau
ada modal besar lain kali boleh sambar yang lain,buat permulaan memadai gunakan yang dah terpakai tetapi make sure bolehdigunakan...eemmm..berbaloi juga....

Sejak akhir-akhir ini ramai rakan-rakan ham tertarik dengan kemolekan Yeasu FT817,allband all mood transceiver yang kecil boleh dibawa kemana sahaja memang menjadi idaman kalbu,harganya yang agak tinggi melebihi harga sebuah rig icom 718 memang tak masuk akal,apa taknya set tu Chinoni...kata seorang kawan rig Yeasu tu kecil sahaja,apa pun kecil-kecil ianya kecil cili padi,tergolong dalam set-set QRP ianya amat digilai ramai ham serata alam,kuasa pancaran setinggi 5w memang memadai bagi mereka yang sentiasa melakukan aktiviti luar,berbasikal,mendaki,explorer dan berbagai aktiviti yang lain,persoalannya apakah
untungnya jika anda memiliki adik kepada yeasu TF857 dan yeasu FT897?

Apa pun sebagai pengguna anda harus bijak membuat pilihan,adakah berbaloi untuk anda memancar dengan kuasa pancaran 5w,kalau anda tidak memiliki spirit sebagai QRP rasanya mungkin nanti anda akan menyesal,bagi mereka yang sudah punyai HF all mood rig tidak mengapa,bila-bila masa sahaja mereka boleh beroperasi dengan radio yang lagi satu untuk QRO power,kemantapan dalam sesuatu QSO di HF bergantung kepada propagasi dan setup yang kemas seperti tower,linear dan sebagainya,namun tak semua yang mampu memiliki apa yang dimiliki oleh mereka yang lain.QRP dalam voice mood agak menyulitkan terutamanya apabila band agak kurang mendukung,fading signal dan QRM ternyata adalah cabaran buat anda akan tetapi masih banyak mood-mood komunikasi yang bersesuaian yang boleh dipergunakan antaranya ialah PSK dan CW,bagi sesetengah ham seboleh-bolehnya mereka akan cuba untuk mendpatkan stesen contact dengan mempergunakankan set yang kuasanya paling minima contoh 1/4 watt atau sebolehnya kurang lagi dari itu untuk melakukan perhubungan yang teramat jauh.Kepuasan diperolehi apabila panggilan mereka terjawab oleh stesen yang juga bekerja dengan QRP juga...cuba mainkan beberapa video di youtube dan lihat sendiri beberapa set-set homebrew yang ternyata setanding dengan rig sedia ada.

Ada duit semua boleh jadi,nak hf rig dapat nak vhf rig dapat,apa sahaja pilihan anda itu hak anda,jika kurang daripada kaca mata rakan ianya adalah pelengkap koleksi peribadi anda,jadi kesimpulannya QRP ke apa set ke janji ianya membawa manfaat kepada anda,selagi anda beli dan mempergunakan ianya adalah berbaloi jika tak iannya hanya sekadar bahan pameran.

Sunday, June 6, 2010

"SEMACAM TAK PERCAYA"!!!

Dalam sibuk dalam merancanakan REUNION untuk ke sekian kalinya rakan-rakan sepersekolahan sessi 1986-1990,tetiba saya dikejutkan dengan sms daripada seseorang yang sungguh tak dijangka,sms berbunyi 9M2MGL de 9W2??? hang tak ingat aku lagi ka? fikir punya fikir rasanya tak guna nak balas sms lebih baik call terus,perrggghhhhh memang terkejut beruk rupanya classmate saya XYL kepada 9W2STK iaitu 9W2ZTK puan Zalifah Nur hahahahaha...hampeh sungguh,beliau ni masa zaman persekolahan ialah ketua kelas dan saya selaku ekkkksisten beliau wahhhh...wahhh...selama hampir 20 tahun menghilang diri rupa-rupanya ada "kat leghong" sini ja...kata orang utara..eemmm

2 hari lepas alhamdulillah saya sempat bertemu beliau bersama suami tercinta di Sha Sha Conner Permatang Tok Mahat eeemmm...berpuluh tahun tak jejak kedai tu..Jumaat lepas memang terlakar dalam sejarah jumpa beliau wajah masih tak berubah mungkin berisi sikit kot...yalah lama benar tak berjumpa kali terakhir berjumpa ialah pada November 1990 bayangkanlah berapa punya lama,melalui beliau saya mendapat tahu bahawa,rakan sekelas kami Sakinah adalah adik ipar beliau hahahahaha....lucu bila difikirkan....apa pun semua itu ialah jodoh daripada yang maha esa.

Saya juga dapat tahu bahawa seorang rakan senior kami..yang tinggal di Bandar Baharu errrr.. saya tak ingat namanya juga merupakan pemegang lesen radio amatur callsignnya..errr.. tak ingat juga hehehehe..ingatkan xstudent panglima saya sorang rupa-rupanya 2 orang setakat ini yang saya tahu...

Kak Pah a.k.a(Along) hang dengan husband memang sempoi habis...hehehe..tinggal 2 orang lagi yang saya belum berjumpa Rafiza a.k.a(Acu) dan Suhaini a.k.a(Angah)kalau ada jodoh bulan Julai ni insyaallah saya akan pertemukan rakan-rakan SPBG yang lama tidak ketemu. 


Leghong bermaksud sekitar kawasan sini.

Sunday, May 30, 2010

BE NEGATIF THINK POSITIF ? OR BE POSITIF THINK NEGATIF ?

Salam untuk semua, sejak dua menjak buka tv saja cerita gula takda datang lagi , punca nya pekedai sorok untuk nak naikkan harga dan tak lama lagi musim perayaan tiba maka melambung tinggilah harganya,apa nak buat dah jadi keperluan utama seharian kurang manis tambah gula,kencing manis dah terlebih gula.,lebih bermakna ia amat diperlukan,tetambah nak buat kuih raya,kita lupakan perkara tulah....ni sehari dua ni dengar khabarnya ada berlaku pertindihan callsign AA tercatat 9W2RF hak milik Raymond Fransecco yang masih sah sehingga 2011 tapi lain pula ceritanya apabila disemak di QRZ.com tercatat nama Mohd Affendi bin Mohamed,alamat 98 Lorong Tengah.Kampong Pinang, Kamunting.Taiping,saya tidak pasti samada SKMM telah memberi 9W2RF kepada dua orang??? hehehhe satu bini 2 laki kata bahasa mudah nak faham,itu bab AA bagaimana pula dengan proses pertukaran callsign mereka yang dah upgrade ke 9M,peroses penghantaran QSL kad daripada rakan ham luar negara perlu diambil kira,jika pihak SKMM tak freeze callsign lama atau callsign terdahulu besar kemungkinan kad itu diterima oleh rakan ham yang mengambil callsign tersebut,peroses QSL kad kadang-kala agak lewat apabila melalui biro,tak hairanlah jika ada ham yang menerimanya setelah 2 tahun berlalu.Perkara ini telah dibahaskan oleh sahabat saya 9M2RZL dalam postingnya yang lepas ada kebenaran.



Logiknya mana-mana pemilik yang meninggal dunia dalam masa terdekat atau naik taraf freezekan callsign itu sehingga satu tempoh yang munasabah,ni kira macam tunggu masa habis edah..hehehehe...kalau yang belum kawin tanya-tanya apa erti lepas edah tu. Jiran tetangga kita telah memberikan lampu hijau untuk YD dan sewaktu dengannya untuk beropersi di phone mode di 40m,saya tak membuat perincian hal ini,tapi sehingga saat ini saya tak bertemu mana-mana setesen sewaktu dengannya di 40m band kecuali pada mode cw tak tahulah kot-kot saya masuk mereka keluar dan saya keluar mereka masuk..sebelum ini memang YD diberikan kebenaran untuk mempergunakan band 40m tetapi hanya mempergunakan mode cw sahaja,langkah yang sama telah diambil oleh pihak SKMM untuk berbuat sedemikian,draf berkenaan  telah diadakan,pihak SKMM juga memohon orang ramai memberikan maklum balas kepada mereka,eeemmm.......Pro dan Kontranya masing-masing mungkin dah tahu,tak guna nak panjang lebar.Katakanlah ramai 9M yang tak bersetuju 80% ,nisbah 9W yang memberikan maklumbalas yang positif untuk 40m dipergunakan oleh mereka melebihi daripada 9M terang-terangan magoriti berpihak kepada 9W. Seandainya dah rezeki untuk 9W, SKMM perlu melihat jenerasi pra ham dan SWL daripada dok melanun sana sini apa kata perkenalkan lesen kelas Novice kelas C sepertimana yang dicanang oleh 9M2AU dan sahabat-sahabatnya suatu ketika dulu dalam Majalah3 ,setidak-tidaknya ia menjana hasil kepada SKMM di samping meberikan keselesaan kepada semua pihak,hadkan frekuensi tertentu.Ini adalah satu perencanaan daripada ham terdahulu namun masih diletak ditepi oleh pihak SKMM


.Oh ya!..secara peribadi saya melihat 40m bukan band yang sentiasa ok QRM sering tinggi cuma ada masa-masanya sahaja sesuatu QSO boleh berpanjangan..disebalik splatter sehingga 2kc-5kc serta band skip memang menguji kesabaran seseorang,bila sebut 40m yang pernah lihat atau  berkesempatan mengendalikan setesen jota akan memahaminya bezanya 6m,10m dan 40m,walaupun sering dianggap local freq untuk ham Malaysia untuk berhubung di serata tanahair hanya jauhari yang mengenal manikam, Apakah kemungkinan mode selain daripada phone perlu digunakan? RTTY,PSK,CW? dan lain-lain mana satu pilihan yang paling mudah dan murah.Berapa kerat 9W yang ada set hf??? tak tahulah jika selepas ini,apa mungkin jika band ini dibuka maka 9W akan lebih ramai didengari di 40m? Namun mengharapkan sesuatu tidak salah, Tetapi Jika Berusaha Untuk Mendapatkan Sesuatu Akan Lebih Bermakna Lagi.Hilangnya previlage ke atas band ini mungkin agak mengecewakan sebahagian 9M yang melihat semacam tak adil rasanya,lesen setahun bayar Rm36.00 itulah indahnya bila bergelar 9M heheehehehe...besar kemungkinan peratusan yang akan menduduki ujian akan jatuh merudum eeeemmm....adakah cw akan mendapat sambutan lagi ? kita tunggu dan lihatlah nanti ,ada sesetengah pihak berpendapat alang-alang SKMM membuka 40m buka terus aja 80m.Apa pun cabaran tetap ada bagi pendatang baru bereksperimen dengan antenna dan risiko menjana harmonic ke talian telefon rumah jiran hehehehe...jangan pandang remeh ATU membantu memberikan bacaan cantik tidak bermaksud anda selamat,tanya-tanya jiran sebelah ada ke tidak suara-suara aneh muncul di set Hi Fi,telefon dan di tv jika ada pandai-pandailah cari jalan untuk kebahagian bersama.


Untuk 40m sekarang sudah ada 2 frekuensi yang sering dipergunakan oleh ham Malaysia 7.043mhz dan 7.130mhz apakah akan ada lain frekuensi yang bakal dibuka oleh pendatang baru kalau jadilahhhh....wow atas bawah band ada ham dari Malaysia silap-silap kat USB pun ada ham...hehehehe...rasionalnya kita perlu 2 frekuensi apabila salah satu tidak mendokong maka ham akan berpindah ke sana,apa yang saya perhatikan sejak kebelakangan ini 7.043mhz sepi ditinggalkan manakala 7.130mhz semakin mendapat sambutan.Ham yang sering mempergunakan freq tersebut sepi tanpa berita agaknya mungkin berkecil hati kot.Saya sendiri kerap kesitu memanggil rakan-rakan namun tiada respon baik di phone ataupun CW"sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi"hehehehe...Kita diajar untuk tidak tunning di atas frekuensi yang sedang
berlangsungnya QSO,samalah membuat tunning antenna ke atas frekuensi repeater berapa ramai yang menyedari hal ini? tak bolehkah melakukan tunning atas band??? bagaimanakah caranya?OOooooolaaakkkkkk ...OOOooolaaaaakkkkkkk...........Tiuuttttttttttt..Tiuuuttttttttttt key ditekan
tunning atas band??? bagaimanakah caranya?

Tombol ATU dipusing-pusing bagi mendapatkan bacaan swr terendah...eeemm..tanpa memikirkan menenggelamkan bicara rakan yang sedang QSO.Ini bukanlah perkara baru tetapi bagi yang belum cekap mengendalikan hal sebegini perlu ada bantuan daripada rakan.Andai benar 9W diberikan kelayakan tersebut maka yang berhajat untuk mendalami CW bolehlah belajar secara langsung di sana,eeeemmm...itu pun kalau masih ada lagi semangat nak memahirkan diri.

Saya mohon 73 dahulu,hujan Q3,QRX langsung QRT,saya portable di base station,mobile dalam feri.hemmm betui ke ni. tidak apa nanti kita papa tengo tengo delta india kilo mike.....

Saturday, May 22, 2010

CW Daripada Kacamata Rakan Dari YB land

Trend regulasi amatir radio yang baru di dunia saat ini adalah untuk menghapuskan CW dari silabus pengetahuan yang harus dikuasai oleh para amatir radio untuk mendapatkan Ijin Amatir Radio.Hasil keputusan WRC terakhir yang tertuang di RR (Radio Regulation) terbaru, penguasaan kirim dan terima CW tidak diwajibkan lagi untuk dimiliki oleh amatir radio jika para amatir radio tersebut ingin bekerja pada HF, walaupun keputusan akhir tetap pada administrator (pemerintah atau pembuat regulasi) yang mengaturnya.Di masa lalu, sebelum keputusan WRC tersebut dikeluarkan, beberapa negara sudah mengurangi keharusan untuk beberapa kelas (tingkat) ijin amatir radio,terkecuali untuk kelas utama atau full privilege. Perlu atau tidaknya CW dapat diperdebatkan tanpa henti oleh masing-masing pencinta atau yang tidak menyukai CW.


Terlepas dari pro atau kontra, jika kita mencoba memonitor frekuensi-frekuensi yang dialokasikan untuk CW pada HF,masih sangat banyak yang bekerja dengan mode tersebut (terutama disaat ini dimana sunspot cycle berada pada titik-titik terendah).Kenapa? Menurut hemat saya, ini karena CW masih merupakan mode komunikasi yang paling sederhana, tetapi sangat handal.Memang orang bisa berkilah bahwa sekarang sudah ada mode komunikasi lain yang lebih andal misalnya PSK31, tetapi paling tidak akan diperlukan peralatan khusus untuk itu (paling tidak PC dengan keyboardnya —walaupun sekarang sudah ada transceiver yang dapat mendecode maupun encode PSK31— tetapi rig semacam ini mahal dan berat), yang sulit tersedia pada saat darurat.




Sebagai seorang amatir radio yang pada awalnya tidak benar-benar menguasai CW, menurut saya menguasai CW merupakan suatu seni tersendiri yang tidak dapat dipertukarkan dengan hal lain, atau dengan kata lain ada sesuatu yang unik dalam komunikasi  CW yang tidak akan kita jumpai pada mode yang lain. Karena itu para pencinta CW akan terus berkomunikasi dengan CW, bukan berarti mereka tidak akan berkomunikasi dengan mode yang lain (kecuali yang fanatik berat).Bagaimana dengan kita (di Indonesia)?
Menurut hemat saya jika pada saatnya pemerintah melalui departemen yang berwenang mengeluarkan peraturan amatir radio yang baru.

saya berharap Kode Morse tetap merupakan bagian dari pengetahuan yang akan diuji, walaupun mungkin hanya pada tingkatan yang paling tinggi (Penegak), dan bukan dititik beratkan pada lulus atau tidaknya tetapi lebih pada merangsang si amatir radio untuk meningkatkan ketrampilannya dalam komunikasi CW.CW jangan dianggap sebagai penghambat orang untuk naik tingkat, tetapi ujian dapat disusun agar latihan sebelum ujian tidaklah menjadi beban mental. Karena CW diperuntukkan untuk kelas (tingkat) yang paling tinggi maka mungkin keharusan tersebut dapat berupa menunjukkan adanya beberapa kartu QSL dengan mode CW.




Orang dapat berdalih, semua itu dapat diatur,tetapi hal itu kembali terpulang kepada kita (pemerintah dan kita anggota ORARI) untuk menyikapinya apakah kita akan memberikan keringanan tersebut dengan kartu QSL yang aspal? Menurut pengalaman saya, komunikasi dengan mode CW sebenarnya tidaklah sulit,asal kita mau menyingkirkan tembok mental yang menahan kita untuk mau mempelajarinya. Hal ini saya buktikan dengan rekan yang pernah saya latih. Rekan tersebut, sesudah melewati tahap “terbebas dari beban mental” tadi, hanya dalam 1 minggu sudah dapat menguasai komunikasi CW dengan kecepatan paling tidak 5 WPM. Kalau dia bisa, kenapa yang lain tidak bisa?




Menurut hemat saya ada 2 tipe pemorse:
• Mereka yang memakai kode morse sebagai sarana komunikasi
• Mereka yang ingin menjadi perfectionist dalam kode morse.




Terserah kepada kita untuk memilihnya,dan walaupun saya termasuk tipe pertama,saya tetap sangat menghargai mereka yang memilih tipe kedua, yang terkadang justru menjadi sumber inspirasi dan rujukan untuk meningkatkan kemampuan saya.CW akan tetap eksis dalam dunia amatir radio seperti juga mode AM yang tetap ditekuni oleh pencintanya yang setia. Hal ini baik bagi kita karena semakin banyak mode komunikasi yang ada, akan semakin banyak pula pilihan bagi mereka yang ingin lebih menekuni hobi amatir radio ini.Tidak ada mode yang lebih hebat dari yang lainnya, masing-masing mempunyai keunikan sendiri — suatu topik yang rasanya tidak dianjurkan atau perlu lagi untuk diperdebatkan (!).Menurut hemat saya, apakah nantinya CW tetap dijadikan keharusan untuk menjadi amatir radio atau tidak, kita mempunyai

kewajiban untuk melengkapi diri kita dengan ketrampilan/pengetahuan apa pun yang belum kita kuasai, karena kita tidak tahu kapan ketrampilan atau pengetahuan tersebut akan diperlukan atau harus kita gunakan, terutama dalam keadaan darurat. Ingat, sebagai amatir radio kita mempunyai kode etik yang harus kita junjung tinggi dan sesuai dengan kode etik tersebut kita harus melengkapi diri dengan pengetahuan yang dibutuhkan terutama ketika tenaga atau ketrampilan kita dibutuhkan untuk negara atau pun untuk hal-hal yang berkaitan dengan tugas-tugas kemanusiaan



CUAGN SN ON THE BAND, VY 73 DE
YB1BOD/6 SK


Baca dan baca untuk fahami apa yang cuba disampaikan,saya agak sukar untuk menukar kedalam bahasa melayu apa pun saya harap anda memahaminya.


Dipetik daripada Orari news 2006




































































































Thursday, May 6, 2010

ANTENA DIPOLE 80 METER

Artikel ini ditulis oleh : YBØHD / Budi Rianto Halim

Dalam dunia amatir radio, selain pemancar (RIG) dan power supply, instalasi antena juga merupakan bagian yang penting dari alat komunikasi radio. Suka atau tidak suka, seorang amatir radio pasti menghadapi berbagai problem dengan antena. Terutama mereka yang banyak bekerja pada frekuensi tinggi ( HF ).
Karena sifat dan karakteristiknya yang spesifik, maka saat membangun instalasi HF seringkali menemui berbagai hambatan. Apalagi dengan kondisi lingkungan yang tidak mendukung pancaran gelombang radio. Lapisan atmosfir kita ( ionsfir ) merupakan media yang sangat membantu pancaran frekuensi tinggi. Berikut adalah masalah yang biasanya dihadapi oleh seorang amatir radio, saat membangun instalasi antena HF .

1. Luas lahan/ pekarangan rumah yang terbatas. Sementara itu bentangan kabel yang akan dipasang   horizontal hampir sepanjang 40 meter.


2. Kesulitan memilih bahan-bahan yang dipergunakan. Karena banyak bahan yang harganya mahal tetapi fungsinya tidak memadai ( tidak tepat guna ).

3. Keterbatasan pemahaman teknik merakit/ cara membangun antena dengan baik, benar, dan berhasilguna. Hal ini sangat berhubungan dengan pengalaman/ hasil eksperimen orang per orang.

4. Alat Bantu, alat ukur ( kalibrasi ) yang umumnya mahal dan langka. Untuk sedikit mengurangi masalah seperti di atas,penulis mencoba memberikan sedikit jalan keluar/ solusi bagi rekan-rekan amatir radio. Seperti kita maklumi antena adalah suatu sirkuit atau rangkaian yang terdiri dari L ( induktansi ), C ( kapasitansi ), dan R ( resitansi ). Antena dapat dikatakan resonan atau match jika L = C ( XL = XC ) Sebaliknya jika XL ≠ XC atau antena tidak match maka sebagian dari energi RF tidak tersalur dengan baik. Artinya, sebagian dari energi RF hilang percuma karena perlawanan ohm ( resitansi isolasi ) di antena itu sendiri. Berdasarkan semua data-data di atas maka, berikut ini disajikan teknik/ cara membangun instalasi antena HF dengan cara yang mudah, murah, tetapi cukup memadai. Bahan-bahan yang diperlukan :

A. Kawat/ kabel dengan kualitas yang baik, unggul dalam menghantarkan arus.
B. Tiga (3) isolator jika tidak mempergunakan baluns, atau dua (2) isolator + satu (1) baluns
C. Dua (2) tiang dengan ketinggian + 20 meter atau ¼ x panjang gelombang.
D. Tali plastik dengan kualitas yang baik, tahan panas, dan tidak mudah lentur. Cara Merakit : Antena Dipole 80 meter,membutuhkan space ½ kali panjang gelombang. Jadi, bentangan yang akan dibangun ± 40 meter horizontal ( gambar 1)


Gambar 1 melukiskan bagaimana seharusnya antena dipole 80 meter dibangun. Jika luas lahan tidak mencukupi maka dapat dipilih Inverted V Untuk konstruksi inverted V tiang utama terletak di tengah dan kedua ujung antena agak ditekuk ( bending ) seperti gambar 2. dengan syarat sudut yang tercipta tidak kurang dari 90 derajat. Setelah baluns dipasang dan kabel Koaxial dihubungkan ke pemancar dengan melalui SWR maka, kedua ujung kawat yang panjangnya masingmasing ± 19.60 meter, diikat sementara pada isolator dan dihubungkan ke tali penarik di tiang. Pasang antena dan ukur SWR ( kalibrasi SWR pada mode CW atau AM ). Putar dial frekuensi pada transceiver sambil transmit, lihat di SWR pada frekuensi berapa antena tersebut match ? Misalnya, antena match pada frekuensi 3,690 MHz berarti panjang antena Anda saat ini adalah : 300 : 4 = 300 : 4  Frekuensi 3,690 = 8130/ 4 = 20.325 meter Jika Anda ingin antena bekerja pada 3,820 – 3,830 maka, 300/ F ( MHz) = 300/ 3,825 = 78,43/ 4 = 19,60.meter. Langkah berikutnya adalah, turunkan antena, untuk melakukan proses Pruning dan Trimming atau pemotongan panjang antena sedikit demi sedikit. Perhitungannya adalah : 20,325 meter – 19.60 meter                            = 0,725 meter atau 72,5 cm.

Sekarang setiap sisi dari panjang antena yang 19,60 meter dapat dipotong 72,5 cm = 18,875 cm.Untuk halaman rumah yang lebih sempit kawat antena dapat diperpendek lagi dengan bantuan koil. Hal ini akan kita
bahas pada penerbitan berikutnya.Selamat mencoba! ( YBØHD /Budi Rianto Halim )


Artikel diambil dari Zero News edisi Perdana
ORARI Daerah Jakarta
http://www.odj.or.id Powered by Joomla! Generated: 20 December, 2009, 07:35
                     



Tuesday, May 4, 2010

SATU ISTERI SATU ALAT ???

Pahhhh......mana butang baju abang ini Pahhh?? abang nak pergi majlis orang kahwin atau abang yang nak kawen?? issshhh kesitu pula soalannya...mestilah abang nak pergi majlis orang kahwin laaaa...Emmm....bohong sunat???benda atau perkara yang baik elok disembunyikan atau dikhabarkan?
Kalau bab pasang lain atau buka cawangan lain tentu tak boleh nak diceritakan betul tak?
Kalau ada kawan-kawan yang dapat tahu maka secara peribadi dimaklumkan biar pecah perut jangan pecah mulut..

Itu cerita bab menikah dua,tetapi bagaimana pula bagi rakan ham yang sembunyi.Sembunyi beli rig dan peralatan seumpamanya? bagaimana rahsia kejayaannya sehingga ada yang berbelanja beribu-ribu ringgit untuk memenuhi  kehendak hati dalam hobi ham radio ini tidak sampai ke pengetahuan xyl mereka,apa ilmu yang mereka pakai?? Bagi mengunkap rahsia-rahsia ini apa kata kita kupaskan teknik dan cara yang mungkin digunakan.

Pertama :.Beli senyap-senyap kemudian simpan kat rumah kawan,bila xyl tanya aiiiee bila ada budget beli menatang ni? maka selamba aja cakap "aaaa...itulah yang inilah dikatakan menabung"jadi taklah jadi satu pedebatan apabila membeli dikala budget keluarga disaat hura-hura GSP dilaksanakan..hehehee..

Kedua : Beli pastu bawa balik cakap ni kawan punya,dia ada masalah nak bawa balik sebab nanti xyl dia bising beli benda ni,so sementara waktu xyl dia nak cool atau mood dah ok nanti dia ambiklah balik,dalam masa yang sama dah berpakat dengan rakan siap QSO bagi tau,rig tu ,key tu hang tolong simpan kejap nanti aku ambik baliklah...nak bagitau pun masa xyl kita ada kat sebelah.

Ketiga : Beli tapi cakap kat xyl abang beli ni member abang bagi bayar secara ansuran jadi taklah nampak membebankan apa bayar sekali gus kesemuanya,ayang tau dak ni kira abang memang lucky sebab dia nak perabih stok dia taknak niaga lagi atau dia tengah sesak nak guna duit jadi juallah kat abang,atau dia hanya sandar kat abang saja,lepas dia ada modal balik nanti dia ambil baliklah....kesian juga kalau abang tak tolong dia....masa cerita buat muka macam simpati habis kat rakan yang ditolong tu...,boleh juga reka cerita dia dah tak mau main radio lagi....sebab tu dia jual dengan harga murah..ni kalau kat luar paling murah pun tak leh dapat harga ni.

Keempat : Beli tu beli juga,tapi 2-3 hari sebelum beli kena pilih apa hari paling bagus masa hari jadi.hari ibu...hadiahkan xyl dengan gelang tangan,atau cincin berlian,lepas tu bawa balik rig tu...maka kita dah guna pendekatan WIN-WIN SITUATION betul tak takkan xyl nak bising lagi dia pun dapat apa yang dihajati dan kita pun sama dapat apa yang kita hajati,bila guna cara sebegini langkah ke kedua untuk beli apa-apa lagi maka cara sebegini sudah tak makan saman lagilah...


Kelima : Nak jumpa xyl yang understanding susah,pergilah tanya sesiapa....mungkin kalau ada 1/1000 kita beli apa dia tak kisah,xyl sebegini memang susah nak jumpa,kalau ada pun mungkin iannya sehobi dengan kita juga,itu pun setelah berlaku perbincangan yang mendalam,perlu atau tidak kita beli...tengok budget,jika ok carry on jika tak KIV dulu hasrat tu dulu,beli gerek tiga atau empat ribu untuk kesihatan tak kisah tapi beli rig tiga atau empat ribu ni kena fikir dulu...eeeemmmnasib baik xyl tak cakap beli gerek biasa tu tak boleh ker?? made in China tu pun kayuh sama juga,errr..yaalah..takkan nak daki bukit ngan gerek tu,cuba emigine tengok naik gerek tu silap haribulan orang kata kita ni Vietnam atau Burma,Myammar..ahahahaha..


Bila dah sayang dan cinta pada sesuatu,kenalah berkorban sikit tolong-tolonglah....tak dapat nak tolong dengan wang ringgit tolong dengan moral support,ham equipment bukan seringgit dua,berratus hingga beribu harganya,cik abang pun kena jaga hati cik adiknya kalau dah mampu tak apalah....beli ajalah...bagi yang xyl yang demand abang dapat adik pun dapat maka cerita-ceriti di atas pastinya akan menjadi kisah untuk esok dan selamanya,kadang-kadang ada untungnya melabur dengan membeli rig dan lain-lain peralatan jika Yen naik maka barang untuk hobi pun turut naik masa saya beli rig 2 tahun yang lepas harganya Rm600 lebih sahaja,tapi sekarang ni dah mencecah harga Rm720.00 fuuhhhh gerun beb tengok harga tu....dalam hati kalaulah aku tak beli masa harga tengah murah kan dah rugi sangat-sangat.Dalam menceburi hobi sebegini teknologi saban hari semakin jauh kehadapan,seiring dengan itu permintaan untuk sesuatu yang baru sentiasa
terbuku dihati,bukan kerana apa yang ada tak memadai tetapi itulah hakikatnya manusia hari ini,kita lihat sahaja telefon selular dulu hanya hitam putih aja,ringing style biasa,tapi sekarang ni masyaallah macam-macam adaaaaa......


Terpulanglah kepada individu masing-masing jika suatu perkara itu boleh dibawa berbincang maka pada pandangan saya lebih afdal lagi bila membeli,jika kita punyai masalah tersendiri maka buatlah apa yang difikirkan perlu,bukan untuk menipu tapi BIARKANLAH RAHSIA...

Apa kata selepas habis membaca blogs saya ini,cuba anda kira kembali berapa ringgit yang telah anda habiskan untuk tujuan berhobi ini dan berapa ringgit yang anda habiskan untuk menjaga hati anak-anak dan isteri yang tersayang ? sekadar ingatan......73











Monday, May 3, 2010

Adakah anda mengenali mereka-mereka ini

Adakah anda mengenali mereka-mereka ini,saya secara tidak sengaja telah menjumpainya

di http://ww.mydarc.de/dk8jb/callbook.htm
Antara di antara mereka yang telah meninggal dunia/silent key,berdasarkan maklumat di bawah
saya andaikan data yang diambil mungkin sekitar 2006 kerana,nama 9M2GL/arwah Hj Idris
tiada dalam callbook tersebut,paling lewat pun sebelum mendiang 9M2LN (Liew) juga silent key
sehingga kini ramai yang tersenarai masih belum saya kenali/eyeball/QSO.




9M2AAA HITHAYATULLA S/O M. MOHD ALI *Ex 9W2HM

9M2AB R.S.GURCHARAN SINGH
9M2ABC AHMAD HASNI B MOHAMED JALILAH
9M2AC JIRO SAITO
9M2AE YOSHIO OKAMOTO (M-SMM)
9M2AF AZLAN BIN ABU BAKAR
9M2AGC AHMAD AZLAN BIN AB AZIZ
9M2AJ GOH KIM LAN
9M2AKI AKIHARU MARUYAMA
9M2AL ALLAN OOI EWE CHYE
9M2ALL HARIS FADZILLAH BIN HASSAN
9M2AM ANUAR MUSHADDAD BIN BADARUDDIN                                                     
9M2AOC ALEXANDER OON CHIN KEONG

9M2AR ABDUL RAHMAN ABDUL RAOF
9M2ARI AHMAD ROZAINEE B MOHAMED ISA
9M2ARR ABDUL RAHIM BIN ABDUL RAUB
9M2ARS ABD RAHMAN SIVA BIN ABDULLAH

9M2AS AZIZAN BIN AHMAD

9M2ASA AHMAD SABIRIN ARSHAD
9M2AT AZELAN BIN TALIB
9M2AU ABDUL AZIZ MOHD NOOR
9M2AX ETSUO TANAKA
9M2AZ AZIZ BIN HUSSIN
9M2AZZ AZHAR BIN HITAM

9M2BA AZMI BIN ABDULLAH
9M2BBB TAKUMI SUGA
9M2BD MOHAMED AMIR B. NGADENAN
9M2BF LEE MUN WOH
9M2BH LIM PHANG CHOO @ LIM AH HAI
9M2BL ABDUL GHANI BIN ABAS
9M2BP HO LAI CHEE
9M2BR MAHAMAD BIN ABDUL RAHMAN
9M2BT LEE CHEE HIN
9M2BVC MOHD KAMAL BIN JAAFAR
9M2BW BURHANUDIN BIN WAHI
9M2BZ SHINICHIRO TSURUOKA
9M2CCO DR CHOW CHEE ONN
9M2CE MOHD NOOR BIN PUTEH
9M2CF CHOW WAI CHEONG
9M2CIO AZUDDIN BIN AB RAHMAN
9M2CJ THIAM CHEE MING
9M2CL CHEE LYE SENG

9M2CM LIM CHENG MIN
9M2CN MARTIN MENDIS
9M2CNC RICHARD HENRI OWEN EVERITT
9M2CNN LIM HOCK CHUAN

9M2CO OOI CHEONG BAN

9M2CP LEOW CHOO PHIN juga punyai callsign S'pore 9V1CP
9M2CPU INTEL TECHNOLOGY SDN BHD (CS MALAYSIA DEPARTMENT)
9M2CS CHARLES VIVIAN SYMONS
9M2CW CHIN PAK KOOI
9M2CZ ISMAIL BIN CHEMBENG

9M2CZ ISMAIL BIN CHEMBENG

9M2DA DEN BIN ATAN

9M2DF DAVID JOHN WILKINS

9M2DG LIM SENG KEAT

9M2DH KOW SEE FOOK antara 9M terawal membuat ujian di 10m bersama saya semasa 9W dulu.

9M2DI MOHAMMED DANIAL B RAMLI

9M2DR KANAGALINGAM A/L T. KASIPPILLAI

9M2DS ABDULLAH BIN ABDUL SAMAD-silent key

9M2DT DATO' TAN HUA TONG

9M2DU MAIDIN BIN MD DAN

9M2DX AHMAD FAIZAL BIN MOHD.ZAIN

9M2DY MUNIANDY S/O NARAYANAN

9M2EC LEE SIEW MEI

9M2EEZ NORIZAT BIN CHE MAT

9M2EO OH BOON PENG

9M2EU SUSUMU ITO

9M2EW SHAHRIZAL SULAIMAN

9M2FB IAN BUFFHAM

9M2FF MOHAMED YUSOFF BIN MOHAMED

9M2FI THAM YEN THIM

9M2FK ISMAIL RAZAK-Pak Eshee

9M2FL CHEN KOK HOON

9M2FO CHAN KAM WENG

9M2FOX ZULKIFLE BIN CHE ABDULLAH

9M2FX KAMAL TAN BIN TAN-Pernah test 5W di 40m

9M2GA DR LEE LAI HUNG

9M2GCN KIYOHIRO YUGE

9M2GG KATSUYA TAKAOKA

9M2GJ LOCKMAN BIN RADEN SALLEH

9M2GOH GOH KHENG LIANG

9M2GR GANESARETHINAM A/L S KANARATNAM

9M2GS GURDIAL SINGH A/L TARA SINGH

9M2HA ABDUL RAHIM BIN HAMZAH

9M2HC CHOO CHEE YUN

9M2HF ABD.HALIM BIN MD.ARIFF

9M2HH HISHAM BIN MUSTAFFA

9M2HHY HARIZAN BIN YACOB

9M2HJ HAJI MUHAMAD SALLEH BIN ABDUL HAMID

9M2HM MICHAL ONG

9M2HN HASSAN BIN MAT NOOR

9M2HS SALLEH BIN HAMZAH

9M2HZ HAMZAH BIN BUROK

9M2IC DR IAN CHIN KIE CHENG

9M2IDJ MASAHIRO OTAKARA

9M2IR MOHD ARIS BIN BERNAWI

9M2IY IKURO YOSHIOKA

9M2JA CHEN KING TONG

9M2JD JITENDER DEV SEHGAL

9M2JE YEE HIN

9M2JI1ETU MASARU FUNAKUBO

9M2JKL AMATEUR RADIO CLUB THE JAPAN CLUB OF KL-antara aktif dalam cw

9M2JO DATO JOHAN ARIFF BIN ABDULLAH ARIFF

9M2JP ABDUL JAMEL BIN HJ PAWANTEH

9M2JR YONG PEK LIONG

9M2KAR ARIFFIN ABDUL RASHID

9M2KD LOONG KOK CHOONG

9M2KE SHUN'ICHI KAWANO

9M2KK CHAN FOOK CHOY

9M2KL CHEW KEK LEE

9M2KM ABDUL KHALID BIN KARIM

9M2KMA DR KHAIRUDIN BIN MOHD ALI

9M2KN KANWAL NAIN SINGH

9M2KT PHOA KIA TECK

9M2KW HOOI KWEE WENG

9M2KX KAMSANI BIN KAMBARI

9M2KY KEAH SAY WAN

9M2LAW LAW POH CHEOK

9M2LB LAU BOON HAI

9M2LC LIM KEAN CHUAN

9M2LF LEE FOOK SENG

9M2LIM FRANCIS LIM TIN SENG

9M2LK LOW KOK WAH

9M2LL MD.BASRI BIN WAGIMEN

9M2LLL FESAL BIN MAHPOP

9M2LM LAM MOW SUM

9M2LN LIEW CHEE NYA-silent key adik kepada 9M2CP,abang kepada 9M2SW

9M2LR LYE KOW KNIAH-Richard Lai

9M2LS CHOO LUM SENG

9M2LW LIM WAI MENG

9M2LX LAU BOON SHU

9M2LY LOOI CHUI HOON

9M2LZ TAN LOO LOON

9M2MA MANIAM A/L MUNIANDY

9M2MAZ MAZLAN BINTI OTHMAN

9M2MB SUBRAMANIAM A/L KOLIMDAPAN

9M2MCS ASTRONAUTIC TECHNOLOGY (M) SDN BHD

9M2MD MOHAN ARASU

9M2MDS MUSTAFA DIN BIN SUBARI

9M2ME MOHD.NASIR BIN MOHD.ALI

9M2MGL AZMAN BIN ALI

9M2MH AU MUN HENG

9M2MK THAM KWOK MENG

9M2MKW MOHAMAD KAMSOL BIN WARJAN

9M2MM MOHD.KHALID BIN HJ.MOHD.YUSOF

9M2MMM MIOR ARIFFEN BIN ADNAN

9M2MNH MOHD NOOR BIN HASSAN

9M2MNY MOHD NORDIN YUSUF @ MOHD SALLEH BIN ISMAIL

9M2MO MOHAMAD ANUAR NORDIN

9M2MRC MALAYSIAN AMATEUR RADIO TRANSMITTERS SOCIETY

9M2MRL MOHD NOOR BIN ABDUL AZIZ

9M2MRS RICHARD WILLEM LEO SMEETS

9M2MT AZMAN SHAH BIN ISMAIL

9M2MV ARIAMALAR PONNUTHURAI

9M2MW MALCOLM WESTWOOD

9M2MY SHAMSUL BAHRI B ABU BAKAR

9M2MZ MARZUKI BIN SAAD

9M2NA NOR AZHAR BIN HASSAN

9M2NAZ NAZALI BIN KHALID

9M2NC C. KASINATHAN

9M2NCL ANDRE NG CHEE LEONG

9M2NGK DR NAFIZAH GORIMAN KHAN

9M2NK SATOSHI NAKAMURA

9M2NL MUHAMMAD NASIR ISMAIL

9M2NM NORDIN BIN ABU MANGSOR

9M2NNL NASIRUDDIN BIN SAAD

9M2NNM NURAZAH NONI @ NURAZAH BINTI MOON

9M2NO AHMAD NAZLI BIN OTHMAN

9M2NP NARAYANAN PILLAI

9M2NQ EWE TOONG WOOI

9M2NR NARAYANA MOORTHY A/L M. SATTAYAPPAN

9M2NZ MOHD RASHID BIN A.GANI

9M2OC ONG CHEN-YI

9M2OK OTHMAN BIN ISMAIL

9M2ON ONG YEN LEONG

9M2PA KOH LAY SUAN

9M2PBP PERSEKUTUAN PENGAKAP MALAYSIA DAERAH BALIK PULAU

9M2PD HARICHANDRA A/L CHELLIAH

9M2PDX SHINICHI SUZUKI

9M2PEN SOON JUN SHENG

9M2PIC POLITEKNIK UNGKU OMAR

9M2PN P.NADESAN

9M2PPM PERSEKUTUAN PENGAKAP MALAYSIA

9M2PS PETER STOLLER

9M2PW HOR POH WAH

9M2PX YEOH KIAT HIN

9M2PZ ABDUL MANAN BIN PAWANTEH-Ex callsign 9M2MP

9M2QQ HANS-HEINRICH EHLERS

9M2RA MOOK AH TAW @ MOOK HON THO

9M2RB MOHD RUSLI B MOHD YUSOF

9M2RD ABDUL RAHMAN BIN IBRAHIM

9M2RF RAMACHANDRAN A/L ARUMUGAM

9M2RI RAJA ISKANDAR BIN RAJA MOHD ZAHID

9M2RJ V.RAJAMANI

9M2RL RAHIM MANAP

9M2RN RAJANTHREN A/L DORAIRAJ

9M2ROS MOHD ROOSMADI BIN IBRAHIM

9M2RR ABD RAHIM BIN ABD RAHMAN

9M2RRR DR. RAHMAN BIN MD SAIL

9M2RS ABDUL RASHID MOHD SULTAN

9M2RT AHMAD RAZIF RAMLI

9M2RU RUZLAN BIN ZABIDI

9M2RZ AHTI JOHANNES AINTILA

9M2RZL MOHAMAD RIZAL BIN MOHD SAID

9M2RZZ RAJA ZAINAL ABIDIN BIN ZAHID

9M2SB ABDUL BAHAR ABDUL SAMAD@Sugar Breaker

9M2SC STEVEN CHOONG CHOW PIN

9M2SF LEE SEE FUNG-First tengok ham main cw

9M2SH TAN KENG MONG

9M2SIX CHE ADNAN BIN CHE KADIR

9M2SK CLINSTON TAN KOK HOE

9M2SMS TEE JENN JUAN

9M2SN G.SELVAKUMARAN

9M2SO SHAFIEE BIN OMAR

9M2SP SAMNAS A/L PICHAI

9M2SQ SURESH N. KANNAN

9M2SQL ABDUL MUTALIB BIN OMAR

9M2SR ZAINUL ABIDIN BIN RAMLI

9M2SS SANGAT SINGH

9M2SSS SARAVANAN SAMINATHAN

9M2ST STEVAN TAN KIAN LIP

9M2SU MAJER SUFAIN BIN AHMAD

9M2SW LIEW SHEE WAN-Adik 9M2CP

9M2SX SAITOH BIN SALAM

9M2SY ABDUL SSUKUR BIN HAJI AHMAD

9M2SZ SHAHARUDIN BIN ALI

9M2TAH TENGKU AHMAD HAFIZI B. TENGKU HASSAN

9M2TH TOH SWEE HOE

9M2TJO Y.B.M.TUNKU ABDUL JALIL IBNI TUNKU OSMAN

9M2TK KIGUCHI TAKAO

9M2TMC VERHEUL, ADRIANUS

9M2TO TERUTSUGU IZUMO-Ham yang aktif dalam cw,pernah jumpa callsignnya

dalam majalah PW pertengahan tahun 90an.

9M2TS TEO SOI HIONG

9M2TW CHANDRAN A/L KRISHNAN

9M2TY CHOY TEIK YUEN

9M2UKM MAKMAL TELEKOMUNIKASI

9M2UP UPKAR KAUR

9M2USA JACK W. KARY

9M2UTC AHMAD ROSLAN BIN HAIRUDIN

9M2VC VIJAYA CHANDRAN A/L G. KALIDASAN

9M2VF MUI SIEW KAI

9M2VJ VIJAYA KUMAR C RAJARATNAM

9M2VZ MOEY SIEW LOON

9M2WG WONG POH HING

9M2WH CHEONG KWOK WAH

9M2WJ WAN JOHARI WAN OSMAN

9M2WK CHOY WENG TUCK

9M2WM PATRICK WILLIE MEOW

9M2WP THONG GAN WOH

9M2WPC WONG POH CHAN

9M2WRH WAN ROZ BIN WAN HUSSEIN

9M2WS LEONG YIN THYE

9M2WT TAN CHAI KWAY

9M2WW HUM SEE BENG

9M2WZI KENJI ARAI

9M2XA KODAMA SHINICHI

9M2YA HO PHAG FONG

9M2YB CHAM HENG LEE

9M2YC CHONG YIN CHEE

9M2YD MAHYUDIN BIN MOHD AMIN

9M2YE LAW KONG YIN

9M2YL SHIRLEY TAN

9M2YMC YMCA AMATEUR RADIO CLUB

9M2YP YEE KOK CHEONG

9M2YR HARON BIN ABDUL RAHMAN

9M2YT TAN SIM CHAI

9M2YW LIM BENG TEIK @ LIM BENG HUAT

9M2YX JASON CHAM TOON FOOK

9M2YYY CHENG KOK MENG

9M2YZ ADRIAN CHAM TOON SENG

9M2ZB ZALMI BIN BUSU

9M2ZC ZAKARIA DAHILI

9M2ZD BOO BALAN S/O JOHN SMITH

9M2ZI AZIZI BIN A. HADI

9M2ZIP AB AZIZ BIN ARIFFIN

9M2ZM ZULKIFLI BIN HASHIM

9M2ZN MAZWAN BIN ABDUL MANNAN

9M2ZNL MOHAMMAD ZAINURLAH NORDIN

9M2ZNM ZAKRAN BIN ABDUL MANAN

9M2ZZ KANWALJEET SINGH A/L JASWANT SINGH

Tuesday, April 27, 2010

Terkenang Dua Minggu Yang Lalu

Assalamualaikum dan salam sejahteran,terima kasih kerana menanti dan ternanti posting terbaru daripada saya. sejak pulang daripada Cyberjaya agak kurang bahan untuk entry maka elok saya menggunakan kesempatan ini rehatkan fikiran,pengoperasian saya di hf bermula kembali,sesekali membuat pematauan di 10m namun jarang kedengaran stesen yang memanggil CQ,mungkin masa saya tak match dengan rakan-rakan atau band masih belum membuka sepenuhnya.

Hari-hari yang berlalu tiada sebarang idea yang dapat saya penuhi entry selepas pulang dari bercuti,ntah macam bad mood aja...Seminggu sebelum pergi KL ada sekali call pak saudara dengar khabarnya sakit ada beritahu beliau nak ke KL nak pergi ambil mak yang ada dekat rumah adik,saya cakap lagi mak pun tak sihat kena ghout ,masa call beliau cakap KL dengan Mentakab bukan jauh mana,saya cakap balik inysaallah satu masa nanti saya akan sampai....Hinggalah 12hb saya dikejutkan dengan panggilan daripada mak sedara yang menetap di Mentakab Pahang,saya dimaklumkan keadaan bapa saudara dalam keadaan kritikal,khabarnya sekarang berada di hospital Temerloh,saya pada ketika itu dalam perjalanan
pulang daripada Bagan Serai,saya dan emak flash back 4 tahun sudah di mana ketika Pak njang saya menghembuskan nafas terakhirnya di hospital besar Kuala Lumpur,kata emak pak njang namanya Ramlee arwah atuk letak nama bersempena arwah pak njang

Arwah pak njang lahir pada hari Rabu,Pak ndak pula Shafie lahir pada hari selasa,kata mak lagi orang dulu-dulu  suka letak nama anak mengikut hari,contohnya macam Halim(Hamis atau Khamis),Samad(Sabtu)Jamilah,Jaharah,Jamaliah(Jumaat)
dan orang tua-tua dulu suka sangat tanam pokok kelapa mempelam dan bemacam pokok untuk memperingati usia anak-anak mereka, emak pernah bagitau usia pokok macang yang tepi jalan dekat rumah atuk tu..sama usia arwah panjang,begitu juga pokok-pokok yang lain.Berceita mengenai kematian kata mak lagi kita kebanyakkan orang mati pada hari kita dilahirkan atau hari dimana pusat kita gugur, sebagai hamba yang kerdil memang kita sendiri tidak mengetahui bila kita akan mati,jenerasi lama mempunyai congakan tersendiri saat-saat akhir ketika seseorang itu dalam keadaan kritikal,wallahualambisawap yang pasti segala-galanya sudah tertulis.


Maka perancangan diatur untuk mengumpulkan sedara terdekat untuk pergi ke sana,atas pertolongan 9M2RZL saya mendapatkan nombor 55 RZL Temerloh,sebaik menghubungi beliau agak terkejut apabila ditanya bila saya hendak ke sana,saya maklumkan yang saya perlu segera ke sana atas urusan keluarga.9M2RZL dah maklumkan kepada beliau yang saya akan ke sana,saya mohon pertolongan beliau untuk mendapatkan maklumat status terkini bapa sedara saya yang ditempatkan di sana.



Saya dan emak beserta 2 lagi adiknya berangkat ke Pahang,pada awalnya kami plan untuk singgah di kuala Lumpur namun  
selepas mendapat panggilan daripada sepupu yang menyatakan keadaan Pak ndak dah kritikal yang dengup jantungnya terhenti 3 minit
kami meneruskan perjalanan terus ke Pahang,saya tak perasan yang Rizal Temerloh ada menelefon saya untuk memaklumkan sesuatu nak telefon balik pun agak lewat mungkin dah tidur agaknya,sepupu saya yang berada di kuala Lumpur maklumkan akan menunggu kami di lebuh raya karak,saya memang tak mahir dengan jalan ke sana,jam 2.10 pagi selepas memasuki plaza tol karak kami menerima panggilan daripada 
anak beliau yang memaklumkan yang Pak Ndak dah tiada,suasana sedih menyelubungi kami seketika.....

Sememangnya Pak Ndak tiada punyai saudara terdekat tinggal berdekatan,paling hampir pun mak long yang tinggal di felda lepar itu pun memerlukan
perjalanan sekitar 2 jam untuk sampai.Nak jadikan cerita semua ahli keluarga berada di hospital,jiran-jiran dekat taman tak menyangka bahawa
arwah akan mengehembuskan nafas terakhirnya di hospital Temerloh,kami yang dalam perjalanan menasihati mereka supaya jangan biarkan jenazah arwah dimasukkan ke rumah mayat nanti khabarnya susah untuk urusan mengeluarkannya,mungkin mereka 4 beranak dah buntu fikiran agaknya untuk menunggu kami yang memerlukan 2 jam lebih perjalanan untuk sampai,takkan jenazah arwah dibiarkan 2 jam semata-mata untuk menanti kehadiran kami...pokok pangkalnya di sini Temerloh dan Mentakab kurang lebih 17km,siapa yang akan pulang seawal jam 2 pagi untuk memaklumkan kepada penghuni-penghuni taman akan kematian yang agak baru ini,siapa yang perlu menyelenggara keadaan rumah untuk membawa jenazah balik itulah pertanyaan kami yang mengharungi lebuhraya karak dalam keadaan hujan yang agak lebat.



Kami meneruskan perjalanan terus ke hospital sebaik sahaja memasuki pekan Temerloh kami diarah supaya berpatah balik ke Mentakab, sangkaan jenazah arwah telah dibawa pulang namun sebaliknya,kami faham sekiranya perkara begini terjadi kepada sesiapa sahaja yang tak punyai saudara terdekat sememangnya akan berlaku konflik.Dalam keadaan yang agak letih agak sukar untuk mengecam jalan ke rumah
arwah,namun kami bernasib baik kerana anak arwah yang sulung telah tiba dengan jiran membawa kami ke rumah arwah di Taman Saga Indah.

Kami dimaklumkan oleh isteri arwah mereka memang dah buntu fikiran kerana seawal jam 2 pagi mana mungkin untuk mereka menguruskan jenazah pak ndak. Esok pagi saya maklumkan kepada saudara Rizal yang kami sekeluarga akan menuntut jenazah,saya agak terkejut kerana berita tersebut
telah disampaikan kepada rakan-rakan ham Temerloh yang berdekatan,turut hadir adalah 9W2TLA,9W2MHR,9W2KBM,9W2CPR dan saya dimaklumkan oleh saudara Rizal bahawa terdapat seorang doktor pakar juga ham di sini.Walaupun eyeball hanya seketika saya mengucapkan
jutaan terima kasih kepada mereka semua terutama Rizal yang mempercepatkan urusan van jenazah serta membayar kosnya sekali


Rizal Bakal 9M2



Kepada rakan-rakan yang sempat menyembahyangkan jenazah berbanyak-banyak terima kasih,keakraban antara rakan ham yang hadir
mengundang pertanyaan daripada kaum keluarga saya,bagaimana saya boleh kenal mereka dan begitu akrab walaupun pertama kalinya bertemu,inilah yang istimewanya dengan hobi ham radio,kepada Rizal yang tak sempat beramah mesra mungkin jodoh kita untuk bertemu di tempat anda.Selesai jenazah dikapan dan disembahyangkan ianya dibawa balik ke rumah untuk pengormatan terakhir oleh jiran tertangga
dan sekali lagi dibawa ke Masjid untuk disembahyangkan dan langsung dikebumikan.



Arwah meninggalkan seorang balu beserta empat orang anak,yang sulung masih mencari pekerjaan,yang ke2 masih melanjutkan degree lagi setahun lebih di Uitm Shah Alam,yang ke3 bersekolah dalam tingkatan 3 dan yang bongsu masih dalam tahun 4,saya berpesan kepada beliau supaya setiap hari dalam solat doakan untuk ayahnda beliau bacakan yassin bila kerinduan membuak dihati,sebelum arwah pergi beliau banyak menceritakan perihal kematian dan soal jawab Nungkar dan Nangkir,kematian arwah adalah berpunca daripada jangkitan kuman di dalam darah disamping penyakit kencing manis yang terlampau tingi ,arwah memang takut sangat nak ke hospital apatah lagi bila mengenangkan arwah atuk,nenek dan arwah abang yang menghembuskan nafas terakhir di hospital,nasib yang sama terjadi kepada arwah,dalam kehidupan kita jodoh pertemuan dan ajal kita sendiri tak mengetahuinya,satu kisah benar yang pernah berlaku apabila allahyarhamah nenek kepada adik ipar saya tetiba rasa sakit meminta anaknya membaca surah yassin dan akhirnya meninggal,begitu mudah sesorang itu pergi....saat arwah atuk perempuan saya meninggal adik ipar mengandungkan anaknya yang sulung,saat bapa mertua saya meninggal isteri saya baru melahirkan anak ke3,saat bapa saya meninggal isteri saya mengandung yang ke2,bila kita lihat sekeliling patah tumbuh hilang berganti......namun mungkin perkara yang terjadi kepada sesorang hanya satu kebetulan sahaja...bagaimana dengan anda????


Alfatihah untuk arwah semoga rohnya ditempatkan bersama orang-orang yang beriman.