Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Sunday, May 30, 2010

BE NEGATIF THINK POSITIF ? OR BE POSITIF THINK NEGATIF ?

Salam untuk semua, sejak dua menjak buka tv saja cerita gula takda datang lagi , punca nya pekedai sorok untuk nak naikkan harga dan tak lama lagi musim perayaan tiba maka melambung tinggilah harganya,apa nak buat dah jadi keperluan utama seharian kurang manis tambah gula,kencing manis dah terlebih gula.,lebih bermakna ia amat diperlukan,tetambah nak buat kuih raya,kita lupakan perkara tulah....ni sehari dua ni dengar khabarnya ada berlaku pertindihan callsign AA tercatat 9W2RF hak milik Raymond Fransecco yang masih sah sehingga 2011 tapi lain pula ceritanya apabila disemak di QRZ.com tercatat nama Mohd Affendi bin Mohamed,alamat 98 Lorong Tengah.Kampong Pinang, Kamunting.Taiping,saya tidak pasti samada SKMM telah memberi 9W2RF kepada dua orang??? hehehhe satu bini 2 laki kata bahasa mudah nak faham,itu bab AA bagaimana pula dengan proses pertukaran callsign mereka yang dah upgrade ke 9M,peroses penghantaran QSL kad daripada rakan ham luar negara perlu diambil kira,jika pihak SKMM tak freeze callsign lama atau callsign terdahulu besar kemungkinan kad itu diterima oleh rakan ham yang mengambil callsign tersebut,peroses QSL kad kadang-kala agak lewat apabila melalui biro,tak hairanlah jika ada ham yang menerimanya setelah 2 tahun berlalu.Perkara ini telah dibahaskan oleh sahabat saya 9M2RZL dalam postingnya yang lepas ada kebenaran.



Logiknya mana-mana pemilik yang meninggal dunia dalam masa terdekat atau naik taraf freezekan callsign itu sehingga satu tempoh yang munasabah,ni kira macam tunggu masa habis edah..hehehehe...kalau yang belum kawin tanya-tanya apa erti lepas edah tu. Jiran tetangga kita telah memberikan lampu hijau untuk YD dan sewaktu dengannya untuk beropersi di phone mode di 40m,saya tak membuat perincian hal ini,tapi sehingga saat ini saya tak bertemu mana-mana setesen sewaktu dengannya di 40m band kecuali pada mode cw tak tahulah kot-kot saya masuk mereka keluar dan saya keluar mereka masuk..sebelum ini memang YD diberikan kebenaran untuk mempergunakan band 40m tetapi hanya mempergunakan mode cw sahaja,langkah yang sama telah diambil oleh pihak SKMM untuk berbuat sedemikian,draf berkenaan  telah diadakan,pihak SKMM juga memohon orang ramai memberikan maklum balas kepada mereka,eeemmm.......Pro dan Kontranya masing-masing mungkin dah tahu,tak guna nak panjang lebar.Katakanlah ramai 9M yang tak bersetuju 80% ,nisbah 9W yang memberikan maklumbalas yang positif untuk 40m dipergunakan oleh mereka melebihi daripada 9M terang-terangan magoriti berpihak kepada 9W. Seandainya dah rezeki untuk 9W, SKMM perlu melihat jenerasi pra ham dan SWL daripada dok melanun sana sini apa kata perkenalkan lesen kelas Novice kelas C sepertimana yang dicanang oleh 9M2AU dan sahabat-sahabatnya suatu ketika dulu dalam Majalah3 ,setidak-tidaknya ia menjana hasil kepada SKMM di samping meberikan keselesaan kepada semua pihak,hadkan frekuensi tertentu.Ini adalah satu perencanaan daripada ham terdahulu namun masih diletak ditepi oleh pihak SKMM


.Oh ya!..secara peribadi saya melihat 40m bukan band yang sentiasa ok QRM sering tinggi cuma ada masa-masanya sahaja sesuatu QSO boleh berpanjangan..disebalik splatter sehingga 2kc-5kc serta band skip memang menguji kesabaran seseorang,bila sebut 40m yang pernah lihat atau  berkesempatan mengendalikan setesen jota akan memahaminya bezanya 6m,10m dan 40m,walaupun sering dianggap local freq untuk ham Malaysia untuk berhubung di serata tanahair hanya jauhari yang mengenal manikam, Apakah kemungkinan mode selain daripada phone perlu digunakan? RTTY,PSK,CW? dan lain-lain mana satu pilihan yang paling mudah dan murah.Berapa kerat 9W yang ada set hf??? tak tahulah jika selepas ini,apa mungkin jika band ini dibuka maka 9W akan lebih ramai didengari di 40m? Namun mengharapkan sesuatu tidak salah, Tetapi Jika Berusaha Untuk Mendapatkan Sesuatu Akan Lebih Bermakna Lagi.Hilangnya previlage ke atas band ini mungkin agak mengecewakan sebahagian 9M yang melihat semacam tak adil rasanya,lesen setahun bayar Rm36.00 itulah indahnya bila bergelar 9M heheehehehe...besar kemungkinan peratusan yang akan menduduki ujian akan jatuh merudum eeeemmm....adakah cw akan mendapat sambutan lagi ? kita tunggu dan lihatlah nanti ,ada sesetengah pihak berpendapat alang-alang SKMM membuka 40m buka terus aja 80m.Apa pun cabaran tetap ada bagi pendatang baru bereksperimen dengan antenna dan risiko menjana harmonic ke talian telefon rumah jiran hehehehe...jangan pandang remeh ATU membantu memberikan bacaan cantik tidak bermaksud anda selamat,tanya-tanya jiran sebelah ada ke tidak suara-suara aneh muncul di set Hi Fi,telefon dan di tv jika ada pandai-pandailah cari jalan untuk kebahagian bersama.


Untuk 40m sekarang sudah ada 2 frekuensi yang sering dipergunakan oleh ham Malaysia 7.043mhz dan 7.130mhz apakah akan ada lain frekuensi yang bakal dibuka oleh pendatang baru kalau jadilahhhh....wow atas bawah band ada ham dari Malaysia silap-silap kat USB pun ada ham...hehehehe...rasionalnya kita perlu 2 frekuensi apabila salah satu tidak mendokong maka ham akan berpindah ke sana,apa yang saya perhatikan sejak kebelakangan ini 7.043mhz sepi ditinggalkan manakala 7.130mhz semakin mendapat sambutan.Ham yang sering mempergunakan freq tersebut sepi tanpa berita agaknya mungkin berkecil hati kot.Saya sendiri kerap kesitu memanggil rakan-rakan namun tiada respon baik di phone ataupun CW"sudah dapat gading bertuah tanduk tidak berguna lagi"hehehehe...Kita diajar untuk tidak tunning di atas frekuensi yang sedang
berlangsungnya QSO,samalah membuat tunning antenna ke atas frekuensi repeater berapa ramai yang menyedari hal ini? tak bolehkah melakukan tunning atas band??? bagaimanakah caranya?OOooooolaaakkkkkk ...OOOooolaaaaakkkkkkk...........Tiuuttttttttttt..Tiuuuttttttttttt key ditekan
tunning atas band??? bagaimanakah caranya?

Tombol ATU dipusing-pusing bagi mendapatkan bacaan swr terendah...eeemm..tanpa memikirkan menenggelamkan bicara rakan yang sedang QSO.Ini bukanlah perkara baru tetapi bagi yang belum cekap mengendalikan hal sebegini perlu ada bantuan daripada rakan.Andai benar 9W diberikan kelayakan tersebut maka yang berhajat untuk mendalami CW bolehlah belajar secara langsung di sana,eeeemmm...itu pun kalau masih ada lagi semangat nak memahirkan diri.

Saya mohon 73 dahulu,hujan Q3,QRX langsung QRT,saya portable di base station,mobile dalam feri.hemmm betui ke ni. tidak apa nanti kita papa tengo tengo delta india kilo mike.....

Saturday, May 22, 2010

CW Daripada Kacamata Rakan Dari YB land

Trend regulasi amatir radio yang baru di dunia saat ini adalah untuk menghapuskan CW dari silabus pengetahuan yang harus dikuasai oleh para amatir radio untuk mendapatkan Ijin Amatir Radio.Hasil keputusan WRC terakhir yang tertuang di RR (Radio Regulation) terbaru, penguasaan kirim dan terima CW tidak diwajibkan lagi untuk dimiliki oleh amatir radio jika para amatir radio tersebut ingin bekerja pada HF, walaupun keputusan akhir tetap pada administrator (pemerintah atau pembuat regulasi) yang mengaturnya.Di masa lalu, sebelum keputusan WRC tersebut dikeluarkan, beberapa negara sudah mengurangi keharusan untuk beberapa kelas (tingkat) ijin amatir radio,terkecuali untuk kelas utama atau full privilege. Perlu atau tidaknya CW dapat diperdebatkan tanpa henti oleh masing-masing pencinta atau yang tidak menyukai CW.


Terlepas dari pro atau kontra, jika kita mencoba memonitor frekuensi-frekuensi yang dialokasikan untuk CW pada HF,masih sangat banyak yang bekerja dengan mode tersebut (terutama disaat ini dimana sunspot cycle berada pada titik-titik terendah).Kenapa? Menurut hemat saya, ini karena CW masih merupakan mode komunikasi yang paling sederhana, tetapi sangat handal.Memang orang bisa berkilah bahwa sekarang sudah ada mode komunikasi lain yang lebih andal misalnya PSK31, tetapi paling tidak akan diperlukan peralatan khusus untuk itu (paling tidak PC dengan keyboardnya —walaupun sekarang sudah ada transceiver yang dapat mendecode maupun encode PSK31— tetapi rig semacam ini mahal dan berat), yang sulit tersedia pada saat darurat.




Sebagai seorang amatir radio yang pada awalnya tidak benar-benar menguasai CW, menurut saya menguasai CW merupakan suatu seni tersendiri yang tidak dapat dipertukarkan dengan hal lain, atau dengan kata lain ada sesuatu yang unik dalam komunikasi  CW yang tidak akan kita jumpai pada mode yang lain. Karena itu para pencinta CW akan terus berkomunikasi dengan CW, bukan berarti mereka tidak akan berkomunikasi dengan mode yang lain (kecuali yang fanatik berat).Bagaimana dengan kita (di Indonesia)?
Menurut hemat saya jika pada saatnya pemerintah melalui departemen yang berwenang mengeluarkan peraturan amatir radio yang baru.

saya berharap Kode Morse tetap merupakan bagian dari pengetahuan yang akan diuji, walaupun mungkin hanya pada tingkatan yang paling tinggi (Penegak), dan bukan dititik beratkan pada lulus atau tidaknya tetapi lebih pada merangsang si amatir radio untuk meningkatkan ketrampilannya dalam komunikasi CW.CW jangan dianggap sebagai penghambat orang untuk naik tingkat, tetapi ujian dapat disusun agar latihan sebelum ujian tidaklah menjadi beban mental. Karena CW diperuntukkan untuk kelas (tingkat) yang paling tinggi maka mungkin keharusan tersebut dapat berupa menunjukkan adanya beberapa kartu QSL dengan mode CW.




Orang dapat berdalih, semua itu dapat diatur,tetapi hal itu kembali terpulang kepada kita (pemerintah dan kita anggota ORARI) untuk menyikapinya apakah kita akan memberikan keringanan tersebut dengan kartu QSL yang aspal? Menurut pengalaman saya, komunikasi dengan mode CW sebenarnya tidaklah sulit,asal kita mau menyingkirkan tembok mental yang menahan kita untuk mau mempelajarinya. Hal ini saya buktikan dengan rekan yang pernah saya latih. Rekan tersebut, sesudah melewati tahap “terbebas dari beban mental” tadi, hanya dalam 1 minggu sudah dapat menguasai komunikasi CW dengan kecepatan paling tidak 5 WPM. Kalau dia bisa, kenapa yang lain tidak bisa?




Menurut hemat saya ada 2 tipe pemorse:
• Mereka yang memakai kode morse sebagai sarana komunikasi
• Mereka yang ingin menjadi perfectionist dalam kode morse.




Terserah kepada kita untuk memilihnya,dan walaupun saya termasuk tipe pertama,saya tetap sangat menghargai mereka yang memilih tipe kedua, yang terkadang justru menjadi sumber inspirasi dan rujukan untuk meningkatkan kemampuan saya.CW akan tetap eksis dalam dunia amatir radio seperti juga mode AM yang tetap ditekuni oleh pencintanya yang setia. Hal ini baik bagi kita karena semakin banyak mode komunikasi yang ada, akan semakin banyak pula pilihan bagi mereka yang ingin lebih menekuni hobi amatir radio ini.Tidak ada mode yang lebih hebat dari yang lainnya, masing-masing mempunyai keunikan sendiri — suatu topik yang rasanya tidak dianjurkan atau perlu lagi untuk diperdebatkan (!).Menurut hemat saya, apakah nantinya CW tetap dijadikan keharusan untuk menjadi amatir radio atau tidak, kita mempunyai

kewajiban untuk melengkapi diri kita dengan ketrampilan/pengetahuan apa pun yang belum kita kuasai, karena kita tidak tahu kapan ketrampilan atau pengetahuan tersebut akan diperlukan atau harus kita gunakan, terutama dalam keadaan darurat. Ingat, sebagai amatir radio kita mempunyai kode etik yang harus kita junjung tinggi dan sesuai dengan kode etik tersebut kita harus melengkapi diri dengan pengetahuan yang dibutuhkan terutama ketika tenaga atau ketrampilan kita dibutuhkan untuk negara atau pun untuk hal-hal yang berkaitan dengan tugas-tugas kemanusiaan



CUAGN SN ON THE BAND, VY 73 DE
YB1BOD/6 SK


Baca dan baca untuk fahami apa yang cuba disampaikan,saya agak sukar untuk menukar kedalam bahasa melayu apa pun saya harap anda memahaminya.


Dipetik daripada Orari news 2006




































































































Thursday, May 6, 2010

ANTENA DIPOLE 80 METER

Artikel ini ditulis oleh : YBØHD / Budi Rianto Halim

Dalam dunia amatir radio, selain pemancar (RIG) dan power supply, instalasi antena juga merupakan bagian yang penting dari alat komunikasi radio. Suka atau tidak suka, seorang amatir radio pasti menghadapi berbagai problem dengan antena. Terutama mereka yang banyak bekerja pada frekuensi tinggi ( HF ).
Karena sifat dan karakteristiknya yang spesifik, maka saat membangun instalasi HF seringkali menemui berbagai hambatan. Apalagi dengan kondisi lingkungan yang tidak mendukung pancaran gelombang radio. Lapisan atmosfir kita ( ionsfir ) merupakan media yang sangat membantu pancaran frekuensi tinggi. Berikut adalah masalah yang biasanya dihadapi oleh seorang amatir radio, saat membangun instalasi antena HF .

1. Luas lahan/ pekarangan rumah yang terbatas. Sementara itu bentangan kabel yang akan dipasang   horizontal hampir sepanjang 40 meter.


2. Kesulitan memilih bahan-bahan yang dipergunakan. Karena banyak bahan yang harganya mahal tetapi fungsinya tidak memadai ( tidak tepat guna ).

3. Keterbatasan pemahaman teknik merakit/ cara membangun antena dengan baik, benar, dan berhasilguna. Hal ini sangat berhubungan dengan pengalaman/ hasil eksperimen orang per orang.

4. Alat Bantu, alat ukur ( kalibrasi ) yang umumnya mahal dan langka. Untuk sedikit mengurangi masalah seperti di atas,penulis mencoba memberikan sedikit jalan keluar/ solusi bagi rekan-rekan amatir radio. Seperti kita maklumi antena adalah suatu sirkuit atau rangkaian yang terdiri dari L ( induktansi ), C ( kapasitansi ), dan R ( resitansi ). Antena dapat dikatakan resonan atau match jika L = C ( XL = XC ) Sebaliknya jika XL ≠ XC atau antena tidak match maka sebagian dari energi RF tidak tersalur dengan baik. Artinya, sebagian dari energi RF hilang percuma karena perlawanan ohm ( resitansi isolasi ) di antena itu sendiri. Berdasarkan semua data-data di atas maka, berikut ini disajikan teknik/ cara membangun instalasi antena HF dengan cara yang mudah, murah, tetapi cukup memadai. Bahan-bahan yang diperlukan :

A. Kawat/ kabel dengan kualitas yang baik, unggul dalam menghantarkan arus.
B. Tiga (3) isolator jika tidak mempergunakan baluns, atau dua (2) isolator + satu (1) baluns
C. Dua (2) tiang dengan ketinggian + 20 meter atau ¼ x panjang gelombang.
D. Tali plastik dengan kualitas yang baik, tahan panas, dan tidak mudah lentur. Cara Merakit : Antena Dipole 80 meter,membutuhkan space ½ kali panjang gelombang. Jadi, bentangan yang akan dibangun ± 40 meter horizontal ( gambar 1)


Gambar 1 melukiskan bagaimana seharusnya antena dipole 80 meter dibangun. Jika luas lahan tidak mencukupi maka dapat dipilih Inverted V Untuk konstruksi inverted V tiang utama terletak di tengah dan kedua ujung antena agak ditekuk ( bending ) seperti gambar 2. dengan syarat sudut yang tercipta tidak kurang dari 90 derajat. Setelah baluns dipasang dan kabel Koaxial dihubungkan ke pemancar dengan melalui SWR maka, kedua ujung kawat yang panjangnya masingmasing ± 19.60 meter, diikat sementara pada isolator dan dihubungkan ke tali penarik di tiang. Pasang antena dan ukur SWR ( kalibrasi SWR pada mode CW atau AM ). Putar dial frekuensi pada transceiver sambil transmit, lihat di SWR pada frekuensi berapa antena tersebut match ? Misalnya, antena match pada frekuensi 3,690 MHz berarti panjang antena Anda saat ini adalah : 300 : 4 = 300 : 4  Frekuensi 3,690 = 8130/ 4 = 20.325 meter Jika Anda ingin antena bekerja pada 3,820 – 3,830 maka, 300/ F ( MHz) = 300/ 3,825 = 78,43/ 4 = 19,60.meter. Langkah berikutnya adalah, turunkan antena, untuk melakukan proses Pruning dan Trimming atau pemotongan panjang antena sedikit demi sedikit. Perhitungannya adalah : 20,325 meter – 19.60 meter                            = 0,725 meter atau 72,5 cm.

Sekarang setiap sisi dari panjang antena yang 19,60 meter dapat dipotong 72,5 cm = 18,875 cm.Untuk halaman rumah yang lebih sempit kawat antena dapat diperpendek lagi dengan bantuan koil. Hal ini akan kita
bahas pada penerbitan berikutnya.Selamat mencoba! ( YBØHD /Budi Rianto Halim )


Artikel diambil dari Zero News edisi Perdana
ORARI Daerah Jakarta
http://www.odj.or.id Powered by Joomla! Generated: 20 December, 2009, 07:35
                     



Tuesday, May 4, 2010

SATU ISTERI SATU ALAT ???

Pahhhh......mana butang baju abang ini Pahhh?? abang nak pergi majlis orang kahwin atau abang yang nak kawen?? issshhh kesitu pula soalannya...mestilah abang nak pergi majlis orang kahwin laaaa...Emmm....bohong sunat???benda atau perkara yang baik elok disembunyikan atau dikhabarkan?
Kalau bab pasang lain atau buka cawangan lain tentu tak boleh nak diceritakan betul tak?
Kalau ada kawan-kawan yang dapat tahu maka secara peribadi dimaklumkan biar pecah perut jangan pecah mulut..

Itu cerita bab menikah dua,tetapi bagaimana pula bagi rakan ham yang sembunyi.Sembunyi beli rig dan peralatan seumpamanya? bagaimana rahsia kejayaannya sehingga ada yang berbelanja beribu-ribu ringgit untuk memenuhi  kehendak hati dalam hobi ham radio ini tidak sampai ke pengetahuan xyl mereka,apa ilmu yang mereka pakai?? Bagi mengunkap rahsia-rahsia ini apa kata kita kupaskan teknik dan cara yang mungkin digunakan.

Pertama :.Beli senyap-senyap kemudian simpan kat rumah kawan,bila xyl tanya aiiiee bila ada budget beli menatang ni? maka selamba aja cakap "aaaa...itulah yang inilah dikatakan menabung"jadi taklah jadi satu pedebatan apabila membeli dikala budget keluarga disaat hura-hura GSP dilaksanakan..hehehee..

Kedua : Beli pastu bawa balik cakap ni kawan punya,dia ada masalah nak bawa balik sebab nanti xyl dia bising beli benda ni,so sementara waktu xyl dia nak cool atau mood dah ok nanti dia ambiklah balik,dalam masa yang sama dah berpakat dengan rakan siap QSO bagi tau,rig tu ,key tu hang tolong simpan kejap nanti aku ambik baliklah...nak bagitau pun masa xyl kita ada kat sebelah.

Ketiga : Beli tapi cakap kat xyl abang beli ni member abang bagi bayar secara ansuran jadi taklah nampak membebankan apa bayar sekali gus kesemuanya,ayang tau dak ni kira abang memang lucky sebab dia nak perabih stok dia taknak niaga lagi atau dia tengah sesak nak guna duit jadi juallah kat abang,atau dia hanya sandar kat abang saja,lepas dia ada modal balik nanti dia ambil baliklah....kesian juga kalau abang tak tolong dia....masa cerita buat muka macam simpati habis kat rakan yang ditolong tu...,boleh juga reka cerita dia dah tak mau main radio lagi....sebab tu dia jual dengan harga murah..ni kalau kat luar paling murah pun tak leh dapat harga ni.

Keempat : Beli tu beli juga,tapi 2-3 hari sebelum beli kena pilih apa hari paling bagus masa hari jadi.hari ibu...hadiahkan xyl dengan gelang tangan,atau cincin berlian,lepas tu bawa balik rig tu...maka kita dah guna pendekatan WIN-WIN SITUATION betul tak takkan xyl nak bising lagi dia pun dapat apa yang dihajati dan kita pun sama dapat apa yang kita hajati,bila guna cara sebegini langkah ke kedua untuk beli apa-apa lagi maka cara sebegini sudah tak makan saman lagilah...


Kelima : Nak jumpa xyl yang understanding susah,pergilah tanya sesiapa....mungkin kalau ada 1/1000 kita beli apa dia tak kisah,xyl sebegini memang susah nak jumpa,kalau ada pun mungkin iannya sehobi dengan kita juga,itu pun setelah berlaku perbincangan yang mendalam,perlu atau tidak kita beli...tengok budget,jika ok carry on jika tak KIV dulu hasrat tu dulu,beli gerek tiga atau empat ribu untuk kesihatan tak kisah tapi beli rig tiga atau empat ribu ni kena fikir dulu...eeeemmmnasib baik xyl tak cakap beli gerek biasa tu tak boleh ker?? made in China tu pun kayuh sama juga,errr..yaalah..takkan nak daki bukit ngan gerek tu,cuba emigine tengok naik gerek tu silap haribulan orang kata kita ni Vietnam atau Burma,Myammar..ahahahaha..


Bila dah sayang dan cinta pada sesuatu,kenalah berkorban sikit tolong-tolonglah....tak dapat nak tolong dengan wang ringgit tolong dengan moral support,ham equipment bukan seringgit dua,berratus hingga beribu harganya,cik abang pun kena jaga hati cik adiknya kalau dah mampu tak apalah....beli ajalah...bagi yang xyl yang demand abang dapat adik pun dapat maka cerita-ceriti di atas pastinya akan menjadi kisah untuk esok dan selamanya,kadang-kadang ada untungnya melabur dengan membeli rig dan lain-lain peralatan jika Yen naik maka barang untuk hobi pun turut naik masa saya beli rig 2 tahun yang lepas harganya Rm600 lebih sahaja,tapi sekarang ni dah mencecah harga Rm720.00 fuuhhhh gerun beb tengok harga tu....dalam hati kalaulah aku tak beli masa harga tengah murah kan dah rugi sangat-sangat.Dalam menceburi hobi sebegini teknologi saban hari semakin jauh kehadapan,seiring dengan itu permintaan untuk sesuatu yang baru sentiasa
terbuku dihati,bukan kerana apa yang ada tak memadai tetapi itulah hakikatnya manusia hari ini,kita lihat sahaja telefon selular dulu hanya hitam putih aja,ringing style biasa,tapi sekarang ni masyaallah macam-macam adaaaaa......


Terpulanglah kepada individu masing-masing jika suatu perkara itu boleh dibawa berbincang maka pada pandangan saya lebih afdal lagi bila membeli,jika kita punyai masalah tersendiri maka buatlah apa yang difikirkan perlu,bukan untuk menipu tapi BIARKANLAH RAHSIA...

Apa kata selepas habis membaca blogs saya ini,cuba anda kira kembali berapa ringgit yang telah anda habiskan untuk tujuan berhobi ini dan berapa ringgit yang anda habiskan untuk menjaga hati anak-anak dan isteri yang tersayang ? sekadar ingatan......73











Monday, May 3, 2010

Adakah anda mengenali mereka-mereka ini

Adakah anda mengenali mereka-mereka ini,saya secara tidak sengaja telah menjumpainya

di http://ww.mydarc.de/dk8jb/callbook.htm
Antara di antara mereka yang telah meninggal dunia/silent key,berdasarkan maklumat di bawah
saya andaikan data yang diambil mungkin sekitar 2006 kerana,nama 9M2GL/arwah Hj Idris
tiada dalam callbook tersebut,paling lewat pun sebelum mendiang 9M2LN (Liew) juga silent key
sehingga kini ramai yang tersenarai masih belum saya kenali/eyeball/QSO.




9M2AAA HITHAYATULLA S/O M. MOHD ALI *Ex 9W2HM

9M2AB R.S.GURCHARAN SINGH
9M2ABC AHMAD HASNI B MOHAMED JALILAH
9M2AC JIRO SAITO
9M2AE YOSHIO OKAMOTO (M-SMM)
9M2AF AZLAN BIN ABU BAKAR
9M2AGC AHMAD AZLAN BIN AB AZIZ
9M2AJ GOH KIM LAN
9M2AKI AKIHARU MARUYAMA
9M2AL ALLAN OOI EWE CHYE
9M2ALL HARIS FADZILLAH BIN HASSAN
9M2AM ANUAR MUSHADDAD BIN BADARUDDIN                                                     
9M2AOC ALEXANDER OON CHIN KEONG

9M2AR ABDUL RAHMAN ABDUL RAOF
9M2ARI AHMAD ROZAINEE B MOHAMED ISA
9M2ARR ABDUL RAHIM BIN ABDUL RAUB
9M2ARS ABD RAHMAN SIVA BIN ABDULLAH

9M2AS AZIZAN BIN AHMAD

9M2ASA AHMAD SABIRIN ARSHAD
9M2AT AZELAN BIN TALIB
9M2AU ABDUL AZIZ MOHD NOOR
9M2AX ETSUO TANAKA
9M2AZ AZIZ BIN HUSSIN
9M2AZZ AZHAR BIN HITAM

9M2BA AZMI BIN ABDULLAH
9M2BBB TAKUMI SUGA
9M2BD MOHAMED AMIR B. NGADENAN
9M2BF LEE MUN WOH
9M2BH LIM PHANG CHOO @ LIM AH HAI
9M2BL ABDUL GHANI BIN ABAS
9M2BP HO LAI CHEE
9M2BR MAHAMAD BIN ABDUL RAHMAN
9M2BT LEE CHEE HIN
9M2BVC MOHD KAMAL BIN JAAFAR
9M2BW BURHANUDIN BIN WAHI
9M2BZ SHINICHIRO TSURUOKA
9M2CCO DR CHOW CHEE ONN
9M2CE MOHD NOOR BIN PUTEH
9M2CF CHOW WAI CHEONG
9M2CIO AZUDDIN BIN AB RAHMAN
9M2CJ THIAM CHEE MING
9M2CL CHEE LYE SENG

9M2CM LIM CHENG MIN
9M2CN MARTIN MENDIS
9M2CNC RICHARD HENRI OWEN EVERITT
9M2CNN LIM HOCK CHUAN

9M2CO OOI CHEONG BAN

9M2CP LEOW CHOO PHIN juga punyai callsign S'pore 9V1CP
9M2CPU INTEL TECHNOLOGY SDN BHD (CS MALAYSIA DEPARTMENT)
9M2CS CHARLES VIVIAN SYMONS
9M2CW CHIN PAK KOOI
9M2CZ ISMAIL BIN CHEMBENG

9M2CZ ISMAIL BIN CHEMBENG

9M2DA DEN BIN ATAN

9M2DF DAVID JOHN WILKINS

9M2DG LIM SENG KEAT

9M2DH KOW SEE FOOK antara 9M terawal membuat ujian di 10m bersama saya semasa 9W dulu.

9M2DI MOHAMMED DANIAL B RAMLI

9M2DR KANAGALINGAM A/L T. KASIPPILLAI

9M2DS ABDULLAH BIN ABDUL SAMAD-silent key

9M2DT DATO' TAN HUA TONG

9M2DU MAIDIN BIN MD DAN

9M2DX AHMAD FAIZAL BIN MOHD.ZAIN

9M2DY MUNIANDY S/O NARAYANAN

9M2EC LEE SIEW MEI

9M2EEZ NORIZAT BIN CHE MAT

9M2EO OH BOON PENG

9M2EU SUSUMU ITO

9M2EW SHAHRIZAL SULAIMAN

9M2FB IAN BUFFHAM

9M2FF MOHAMED YUSOFF BIN MOHAMED

9M2FI THAM YEN THIM

9M2FK ISMAIL RAZAK-Pak Eshee

9M2FL CHEN KOK HOON

9M2FO CHAN KAM WENG

9M2FOX ZULKIFLE BIN CHE ABDULLAH

9M2FX KAMAL TAN BIN TAN-Pernah test 5W di 40m

9M2GA DR LEE LAI HUNG

9M2GCN KIYOHIRO YUGE

9M2GG KATSUYA TAKAOKA

9M2GJ LOCKMAN BIN RADEN SALLEH

9M2GOH GOH KHENG LIANG

9M2GR GANESARETHINAM A/L S KANARATNAM

9M2GS GURDIAL SINGH A/L TARA SINGH

9M2HA ABDUL RAHIM BIN HAMZAH

9M2HC CHOO CHEE YUN

9M2HF ABD.HALIM BIN MD.ARIFF

9M2HH HISHAM BIN MUSTAFFA

9M2HHY HARIZAN BIN YACOB

9M2HJ HAJI MUHAMAD SALLEH BIN ABDUL HAMID

9M2HM MICHAL ONG

9M2HN HASSAN BIN MAT NOOR

9M2HS SALLEH BIN HAMZAH

9M2HZ HAMZAH BIN BUROK

9M2IC DR IAN CHIN KIE CHENG

9M2IDJ MASAHIRO OTAKARA

9M2IR MOHD ARIS BIN BERNAWI

9M2IY IKURO YOSHIOKA

9M2JA CHEN KING TONG

9M2JD JITENDER DEV SEHGAL

9M2JE YEE HIN

9M2JI1ETU MASARU FUNAKUBO

9M2JKL AMATEUR RADIO CLUB THE JAPAN CLUB OF KL-antara aktif dalam cw

9M2JO DATO JOHAN ARIFF BIN ABDULLAH ARIFF

9M2JP ABDUL JAMEL BIN HJ PAWANTEH

9M2JR YONG PEK LIONG

9M2KAR ARIFFIN ABDUL RASHID

9M2KD LOONG KOK CHOONG

9M2KE SHUN'ICHI KAWANO

9M2KK CHAN FOOK CHOY

9M2KL CHEW KEK LEE

9M2KM ABDUL KHALID BIN KARIM

9M2KMA DR KHAIRUDIN BIN MOHD ALI

9M2KN KANWAL NAIN SINGH

9M2KT PHOA KIA TECK

9M2KW HOOI KWEE WENG

9M2KX KAMSANI BIN KAMBARI

9M2KY KEAH SAY WAN

9M2LAW LAW POH CHEOK

9M2LB LAU BOON HAI

9M2LC LIM KEAN CHUAN

9M2LF LEE FOOK SENG

9M2LIM FRANCIS LIM TIN SENG

9M2LK LOW KOK WAH

9M2LL MD.BASRI BIN WAGIMEN

9M2LLL FESAL BIN MAHPOP

9M2LM LAM MOW SUM

9M2LN LIEW CHEE NYA-silent key adik kepada 9M2CP,abang kepada 9M2SW

9M2LR LYE KOW KNIAH-Richard Lai

9M2LS CHOO LUM SENG

9M2LW LIM WAI MENG

9M2LX LAU BOON SHU

9M2LY LOOI CHUI HOON

9M2LZ TAN LOO LOON

9M2MA MANIAM A/L MUNIANDY

9M2MAZ MAZLAN BINTI OTHMAN

9M2MB SUBRAMANIAM A/L KOLIMDAPAN

9M2MCS ASTRONAUTIC TECHNOLOGY (M) SDN BHD

9M2MD MOHAN ARASU

9M2MDS MUSTAFA DIN BIN SUBARI

9M2ME MOHD.NASIR BIN MOHD.ALI

9M2MGL AZMAN BIN ALI

9M2MH AU MUN HENG

9M2MK THAM KWOK MENG

9M2MKW MOHAMAD KAMSOL BIN WARJAN

9M2MM MOHD.KHALID BIN HJ.MOHD.YUSOF

9M2MMM MIOR ARIFFEN BIN ADNAN

9M2MNH MOHD NOOR BIN HASSAN

9M2MNY MOHD NORDIN YUSUF @ MOHD SALLEH BIN ISMAIL

9M2MO MOHAMAD ANUAR NORDIN

9M2MRC MALAYSIAN AMATEUR RADIO TRANSMITTERS SOCIETY

9M2MRL MOHD NOOR BIN ABDUL AZIZ

9M2MRS RICHARD WILLEM LEO SMEETS

9M2MT AZMAN SHAH BIN ISMAIL

9M2MV ARIAMALAR PONNUTHURAI

9M2MW MALCOLM WESTWOOD

9M2MY SHAMSUL BAHRI B ABU BAKAR

9M2MZ MARZUKI BIN SAAD

9M2NA NOR AZHAR BIN HASSAN

9M2NAZ NAZALI BIN KHALID

9M2NC C. KASINATHAN

9M2NCL ANDRE NG CHEE LEONG

9M2NGK DR NAFIZAH GORIMAN KHAN

9M2NK SATOSHI NAKAMURA

9M2NL MUHAMMAD NASIR ISMAIL

9M2NM NORDIN BIN ABU MANGSOR

9M2NNL NASIRUDDIN BIN SAAD

9M2NNM NURAZAH NONI @ NURAZAH BINTI MOON

9M2NO AHMAD NAZLI BIN OTHMAN

9M2NP NARAYANAN PILLAI

9M2NQ EWE TOONG WOOI

9M2NR NARAYANA MOORTHY A/L M. SATTAYAPPAN

9M2NZ MOHD RASHID BIN A.GANI

9M2OC ONG CHEN-YI

9M2OK OTHMAN BIN ISMAIL

9M2ON ONG YEN LEONG

9M2PA KOH LAY SUAN

9M2PBP PERSEKUTUAN PENGAKAP MALAYSIA DAERAH BALIK PULAU

9M2PD HARICHANDRA A/L CHELLIAH

9M2PDX SHINICHI SUZUKI

9M2PEN SOON JUN SHENG

9M2PIC POLITEKNIK UNGKU OMAR

9M2PN P.NADESAN

9M2PPM PERSEKUTUAN PENGAKAP MALAYSIA

9M2PS PETER STOLLER

9M2PW HOR POH WAH

9M2PX YEOH KIAT HIN

9M2PZ ABDUL MANAN BIN PAWANTEH-Ex callsign 9M2MP

9M2QQ HANS-HEINRICH EHLERS

9M2RA MOOK AH TAW @ MOOK HON THO

9M2RB MOHD RUSLI B MOHD YUSOF

9M2RD ABDUL RAHMAN BIN IBRAHIM

9M2RF RAMACHANDRAN A/L ARUMUGAM

9M2RI RAJA ISKANDAR BIN RAJA MOHD ZAHID

9M2RJ V.RAJAMANI

9M2RL RAHIM MANAP

9M2RN RAJANTHREN A/L DORAIRAJ

9M2ROS MOHD ROOSMADI BIN IBRAHIM

9M2RR ABD RAHIM BIN ABD RAHMAN

9M2RRR DR. RAHMAN BIN MD SAIL

9M2RS ABDUL RASHID MOHD SULTAN

9M2RT AHMAD RAZIF RAMLI

9M2RU RUZLAN BIN ZABIDI

9M2RZ AHTI JOHANNES AINTILA

9M2RZL MOHAMAD RIZAL BIN MOHD SAID

9M2RZZ RAJA ZAINAL ABIDIN BIN ZAHID

9M2SB ABDUL BAHAR ABDUL SAMAD@Sugar Breaker

9M2SC STEVEN CHOONG CHOW PIN

9M2SF LEE SEE FUNG-First tengok ham main cw

9M2SH TAN KENG MONG

9M2SIX CHE ADNAN BIN CHE KADIR

9M2SK CLINSTON TAN KOK HOE

9M2SMS TEE JENN JUAN

9M2SN G.SELVAKUMARAN

9M2SO SHAFIEE BIN OMAR

9M2SP SAMNAS A/L PICHAI

9M2SQ SURESH N. KANNAN

9M2SQL ABDUL MUTALIB BIN OMAR

9M2SR ZAINUL ABIDIN BIN RAMLI

9M2SS SANGAT SINGH

9M2SSS SARAVANAN SAMINATHAN

9M2ST STEVAN TAN KIAN LIP

9M2SU MAJER SUFAIN BIN AHMAD

9M2SW LIEW SHEE WAN-Adik 9M2CP

9M2SX SAITOH BIN SALAM

9M2SY ABDUL SSUKUR BIN HAJI AHMAD

9M2SZ SHAHARUDIN BIN ALI

9M2TAH TENGKU AHMAD HAFIZI B. TENGKU HASSAN

9M2TH TOH SWEE HOE

9M2TJO Y.B.M.TUNKU ABDUL JALIL IBNI TUNKU OSMAN

9M2TK KIGUCHI TAKAO

9M2TMC VERHEUL, ADRIANUS

9M2TO TERUTSUGU IZUMO-Ham yang aktif dalam cw,pernah jumpa callsignnya

dalam majalah PW pertengahan tahun 90an.

9M2TS TEO SOI HIONG

9M2TW CHANDRAN A/L KRISHNAN

9M2TY CHOY TEIK YUEN

9M2UKM MAKMAL TELEKOMUNIKASI

9M2UP UPKAR KAUR

9M2USA JACK W. KARY

9M2UTC AHMAD ROSLAN BIN HAIRUDIN

9M2VC VIJAYA CHANDRAN A/L G. KALIDASAN

9M2VF MUI SIEW KAI

9M2VJ VIJAYA KUMAR C RAJARATNAM

9M2VZ MOEY SIEW LOON

9M2WG WONG POH HING

9M2WH CHEONG KWOK WAH

9M2WJ WAN JOHARI WAN OSMAN

9M2WK CHOY WENG TUCK

9M2WM PATRICK WILLIE MEOW

9M2WP THONG GAN WOH

9M2WPC WONG POH CHAN

9M2WRH WAN ROZ BIN WAN HUSSEIN

9M2WS LEONG YIN THYE

9M2WT TAN CHAI KWAY

9M2WW HUM SEE BENG

9M2WZI KENJI ARAI

9M2XA KODAMA SHINICHI

9M2YA HO PHAG FONG

9M2YB CHAM HENG LEE

9M2YC CHONG YIN CHEE

9M2YD MAHYUDIN BIN MOHD AMIN

9M2YE LAW KONG YIN

9M2YL SHIRLEY TAN

9M2YMC YMCA AMATEUR RADIO CLUB

9M2YP YEE KOK CHEONG

9M2YR HARON BIN ABDUL RAHMAN

9M2YT TAN SIM CHAI

9M2YW LIM BENG TEIK @ LIM BENG HUAT

9M2YX JASON CHAM TOON FOOK

9M2YYY CHENG KOK MENG

9M2YZ ADRIAN CHAM TOON SENG

9M2ZB ZALMI BIN BUSU

9M2ZC ZAKARIA DAHILI

9M2ZD BOO BALAN S/O JOHN SMITH

9M2ZI AZIZI BIN A. HADI

9M2ZIP AB AZIZ BIN ARIFFIN

9M2ZM ZULKIFLI BIN HASHIM

9M2ZN MAZWAN BIN ABDUL MANNAN

9M2ZNL MOHAMMAD ZAINURLAH NORDIN

9M2ZNM ZAKRAN BIN ABDUL MANAN

9M2ZZ KANWALJEET SINGH A/L JASWANT SINGH