Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Wednesday, May 20, 2009

ANDAI IA TERJADI.

Apa kata satu masa nanti cw tidak lagi akan diterima pakai sebagai
keperluan utama untuk naik taraf ke lesen A. Seperti mana yang kita sedia maklum ramai di kalangan pemilik lesen kelas B bermati-matian untuk melihat cw dimansuhkan dan diamgap sebagai satu halangan untuk menikmati salah satu hobby ini.
Persoalannya sekarang adakah ujian untuk ke langkah berikutnya benar-benar mudah? Apakah semua pihak akan selesa dengan keadaan ini,individu yang terlalu lemah dalam hal berkaitan teknikal seperti saya amat bersyukur kerana telah melalui saat yang sebenarnya tidak sesukar mana,untuk cw saya tak perlu medalami hal yang berkaitan teknikal. Saya cuma mendengar dan rajin mendengar untuk lulus cw itu adalah kuncinya.Jika diadakan ujian kelayakan untuk kelas A tidak diadakan cw kemungkinan saya akan kantoi macam rakan saya tempoh hari tu semasa tuan rumah lama.
Apa kata Jika ia dimansohkan kelas B,mari lah kita renung sejenak.....

1.Apakah krateria utama yang perlu diuji untuk seseorang itu diberikan taraf lesen A?
2.Apakah bentuk ujian yang akan dijalankan?.
3.Adakah intermediate rae diperkenalkan bagi tujuan ini?
4.Apakah soalan-soalannya mudah sama seperti rae

Semua ini akan menjadi pertanyaan kepada mereka yang bakal menempuh
"Anjakan Paradigma".....Adui..sedap bunyinya..hehehe
kepada satu proses yang baru,saya percaya proses kenaikan taraf melalui cara
sebegini bukanlah mudah. Namun sekiranya ramai di kalangan 9w berharap akan berlaku sebegini tanyalah pada diri kita sendiri. Adakah kita sudah bersedia dan berpendapat ujian ini melaluinya dengan mudah.
Sejauh manakah pengetahuan teknikal yang anda ada,bagaimana dengan teori yang berkaitan dan hal-hal lain seumpamanya.

Apakah mungkin dalam ujian tersebut akan diadakan:
A.Beberapa teori dan perlu disokong dengan pengiraan dan dibangkitkan dengan pembinaan antena atau sebagainya.mungkin anda diberikan beberapa komponen dan diminta lakukan kerja-kerja solder,solder PL259, RCA jack dan cable apa yang sesuai patut digunakan,beberapa siri kerja-kerja amali mungkin akan diadakan.

B.Anda mungkin diminta diadakan(setupkan) dengan ringkas hf stesen,mungkin juga diminta untuk membuat tunning pada frekuensi 10meter dan mungkin juga pada masa itu Pegawai SKMM akan tanya kenapa kita kena perlu membuat tuning,bagaimana dengan sistem grounding,apa yang menyebabkan TVI jika besar kemungkinan menyebabkan gangguan rumah pada tv jiran apa perlu kita lakukan,apa tujuan low pass filter,high pass filter yang dipasang?

Semua ini adalah apa yang mungkin kita jangkakan,pada mereka yang sudah biasa dengan hal ini alah bisa tegal biasa bagi yang hanya celik-celik mata dengan vhf bagaimana pula? Jika ianya mudah, itu bukanlah ujian,jika ianya susah, sudah tentu akan jadi satu bebanan,tepuk dada tanya selera,masa tidak menunggu kita tapi sebaliknya kita dilihatkan sering ditinggalkan masa.

Apa kata sistem lesen B yang ada dimansuhkan,cuma diperkenalkan satu gred lesen sahaja iaitu kelas A saja.
Proses tidak melalui cw tetapi rae yang dipermantapkan tidak seperti soalan-soalan mudah seperti yang terkandung dalam rae kini? dan hanya mereka yang lulus sahaja layak untuk ke hobi ini.

Saya pernah terdengar "sembang-sembang kedai kopi" ada orang cadangkan SKMM patut diadakan 3 kelas lesen,pertama khas untuk orang suka bercakap kelayakan ini ialah jawap 25 soalan mudah dan jawap di hadapan computer bab SOP dan law lepas lulus bagi callsign katakan 9w3 mereka ini layak di 2 meter band saja tidak lebih itu ini (lesen class novice kot agaknyalah)untuk mempermudahkan yang teringin sangat dan juga menghalalkan pemegang radio di luar kawasan band 2 meter.Untuk lesen 9w2 macam yang ada sekarang tetapi di adakan dipejabat SKMM seluruh negara cara system temujanji jika ada kekosong tempat,Mereka boleh ambil peperiksaan dan jika lulus pada masa itu juga dapat callsign.....mudahnyaa.........
Untuk lesen kelas A mesti diadakan ujian penerima dan hantaran cw sebulan sekali itu pun cara temujanji sebulan sebelum ambil ujian dan ada lagi cadangan beliau permohonan lesen sekali bayar saja untuk seumur hidup setiap callsign katakan 9W3-RM50,9w2-RM100 dan 9M2-RM150 dan kelas B diberikan lagi 1 band menjadikan 4 band ia itu VHF,UHF,10meter dan 40meter semua ini cadagan beliau,mahu pun sudah 4 cawan kopi yang diminta sudah dihabiskannya itulah dikata cadangan meja bulat tak rasmi......errrr....SKMM kalau macam inilah agaknya mana nak ada duit hehehehe...sembang kedai kopi masuk telinga kanan keluar telinga kiri,ada yang boleh diterima pakai ada yang tak masuk akal...hehehehe.

Apa kata pun semua ini ialah satu cadangan dan andaian.Terpulang lah pada pihak kawalselia mungkin mereka akan mengguna pakai ataupun tidak.
Kita berhak memberi pandangan.....mungkin satu hari nanti pasti ada orang lain beri juga pandangan yang sama.

Bagaimana jika lesen kelas B dimansuhkan hanya kelas A saja diadakan dan apa yang patut kita buat?
Apakah SKMM akan memberikan laluan mudah kepada semua pemegang lesen B sedia ada untuk melangkah terus ke 9M,
Apakah cara yang sewajarnya supaya ianya lebih adil dan saksama,Semua yang diutarakan di sini hanya sebagai melepas batuk di tangga sahaja
tidak menjejaskan apa-apa yang termaktub dalam peraturan pihak berwajib,cuma sekadar untuk kita timbang-timbangkan dan fikir-fikirkan apakah ada kebenaran disebalik apa yang telah saya nyatakan,namun jika benar. adakah pihak berwajib yang berfikir positif tentang ini, apakah mungkin dilaksanakan.Walaupun peminpin sudah berkali kali menyebut RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN. Sesuatu perubahan mesti ada pegerakan langkah.Apa pun semua yang bakal terjadi kita sepatutnya lebih bersedia dan terus bersedia.

Apa Kata ia terjadi..........?

1 comment:

Zek@9m2pro said...

Kena bersatu antara generasi baru dan lama menentukan perjalanan dan kemajuan radio amatur Malaysia. Jika tidak sepakat maka masalah sikap tidak akan selesai sampai bila-bila sehingga membantutkan perkembangan radio amatur.Terus bergerak ke hadapan disamping bersama rakan2 yang berkualiti maka kita akan dapat tentukan sumbangan bagaimana yang terbaik bagi penggemar hobi ini.

Pendapat 23sen sahaja.