Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Monday, May 18, 2009

APAKAH YANG DIPERJUANGKAN?

Bermula nya Marts kemudian Astra selepas itu Mares persatuan radio yang mewarnai pesada ham radio di Semenanjung Malaysiai,Marts dalam sejarah penubuhannya terlebih dahulu menempuh onak dan ranjau dalam memertabatkan hobi ini di Malaysia namun sejak 10 tahun kebelakangan ini populasi ahlinya agak terkebelakang jika dibandingkan dengan beberapa persatuan radio amatur yang lain.

Astra pula dilihat cuba memertabatkan ham dikalangan bangsa melayu khususnya daripada lapisan bawahan seperti nelayan,petani dan seumpamanya yang agak ketinggalan dalam hobi ini sebelum ini.
Di awal penubuhannya tiada sesiapa menjangka populasi ham dikalangan melayu akan naik mendadak jika dibandingan dengan Marts yang terdahulu menerajui bidang ini.
Jika diadakan "Malaysia Book Of Record "saya pasti persatuan astra ini akan tersenarai sebagai pelopor jaringan komunikasi vhf terawal bagi seluruh ham di Semenanujung Malaysia.

Kemunculan Mares pula dilihat membawa sedikit kelainan dalam aktiviti ham yang sedia ada,persatuan ini banyak memberikan fokus kepada hal-hal kecemasan sinonim dengan nama persatuannya "Persatuan Radio Amatur Kecemasan Malaysia" kebanyakan ahlinya dilatih bagi mempersiapkan diri dalam mengawal selia dan memberikan bantuan pada saat kecemasa,bencana alam dan sebagainya,dibarisi oleh mereka yang sememangnya pakar dalam hal sebegini maka tidak hairanlah jika berita-berita mereka sentiasa terpampang di dada akhbar,saya difahamkan tragedi Highland Tower yang runtuh pada awal 90an telah memberikan impak yang besar kepada beberapa ham pada ketika itu dan mereka berpendapat perlu diadakan suatu persatuan yang dianggotai untuk mengendalikan hal-hal sebegini maka dengan itu lahirlah Mares..

Tak kala ketiga-tiga persatuan ini memperjuangkan hal-hal masing-masing beberapa persatuan lain radio amatur pula muncul bagai cendawan tumbuh selepas hujan,bolih dikata setiap negeri ada.ini dilihatkan suatu persaingan yang positif namun,saya percaya ramai dikalangan umum tertanya kenapa perlu ditubuhkan lagi persatuan-persatuan radio amatur yang lain,apakah yang sedia ada tidak releven dalam memperjuangkan hak pengemar radio amatur sejak akhir-akhir ini,apakah masing-masing cuba mencari kelainan? Adakah berlakunya diskriminasi kepada bekas ahli terdahulunya,apakah dek kerana pandangan mereka ini tidak diterima pakai maka rajuk mereka sehingga tertubuhnya sesuatu persatuan tersebut?
Semua ini adalah tanggapan negatif yang bermain di minda semua kita. Pada pendapat saya ia adalah satu perpecahan minoriti daripada gagasan yang sedia terbentuk,mungkiin untuk memberikan keselesaan pada ahli setempat (Local ham) atau kenegerian,untuk menjaga sebuah kampung adalah lebih mudah untuk mentadbir sebuah negeri.

Dalam terus berlumba untuk menjadi "Baik di antara Terbaik"usahlah dilupakan hala tuju yang sebenarnya,bukan mengejar"Title"dalam sebuah organisasi,"Kuantiti Bukanlah Jadi Pegangan Tapi Kualiti Dipercekangkan"*cekang bermaksud mantap*

Apa pun jika satu langkah yang drastik yang diambil oleh golongan ini dan pihak tertentu bagi membawa kelaian dengan apa yang tersedia ada namun jika ianya sekadar ingin menjadi "Pak Turut"maka ianya tidak membawa ke mana seperti:

Asal kapas jadi benang
Jadi benang dibuat kain
Terkoyak baju nampak benang
Benang dijahit tertutup kain

Namun saya juga percaya kemunculan pelbagai persatuan ini ada pro dan kontra,selagi pihak pengurusan mengamal sikap belajar dan memberikan tujuk ajar maka akan lahir ham radio yang bakal dicontohi oleh persatuan-persatuan radio amatur yang lain.
Untuk aktifkan sesuatu persatuan, sumber kewangan masih menjadi pokok perbincangan yang sering diketengahkan,sumbangan daripada ahli amat-amat diperlukan bagi memajukannya walaupun hanya sekadar hobby.........73

1 comment:

Anonymous said...

100% sokong!

. . .kemunculan pelbagai persatuan ini ada pro dan kontra,selagi pihak pengurusan mengamal sikap belajar dan memberikan tujuk ajar maka akan lahir ham radio yang bakal dicontohi oleh persatuan-persatuan radio amatur yang lain.