Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Monday, May 18, 2009

MASA MENABUNG,YANG MANA PERLU DIUTAMAKAN.

Didalam kehidupan semua orang inginkan hidup dalam selesa tidak kira sama ada dengan jalan halal atau pun tidak. Keselesaan tidak datang dengan mudah,kita perlu berusaha ada ketikanya mudah dan ada ketikanya tidak.

Ada orang mengunakan minda untuk mendapat keselesaan hidup dan ada juga terpaksa membanting tulang empat kerat, Apa pun tujuannya adalah sama kedua duanya untuk mendapat keselesanan hidupan.Apabila keinginan diperolehi barulah kepuasan didalam bidang yang kita ceburi dapat diberikan perhatian, Saya berpegang kepada perinsip sesuatu yang sukar diperolehi jika dicapai adalah satu kepuasan namun jika ianya mudah diperolehi ia adalah sesuatu yang mudah saya lupakan,"Easy come easy go"
Banyak perkara yang boleh kita lakukan sekiranya ia mendatangkan minat yang mendalam dan merangsangkan kita untuk lebih mendalami minat tersebutlah yang dikatakan hobi, Ya hobi,(kegemaran)eemmm........rambut sama hitam "hobi lain-lain"aahhh kesitu pula perginya...ada orang suka kumpul benda-benda lama benda antik,basikal,super bike,ada yang gemar memancing,permainan kawalan jauh(RC/Radio Control),kamera, ham radio dan bermacam-macam lagi, Beberapa perkara yang saya nyatakan tadi terdapat dikalangan anda yang mempunyai minat yang sama.

Ada kalanya tak terlentas di benak kita bahawa ada orang hobinya memelihara hidupan liar seperti labah labah ,ular,kalajengking,semut dan pelbagai lagi hidupan yang eksotik,paling saya gemari ialah jika ada rakan yang hobinya suka memasak bolehlah kita tumpang makan percuma........he he
Apabila kita menyentuh kepada hobi radio amatur atau Ham Radio.Hobi ini ada sedikit keistimewaan seseorang itu perlu lulus ujian rae jika kandas bermakna beliau masih tidak boleh menjayakan hobi ini,mahu atau tidak kesungguhan perlu untuk memastikan beliau lulus.

Ada yang menggangap hobi ini memerlukan modal yang besar jika dibandingkan dengan hobi-hobi yang lain,untuk bayaran kertas ujian RAE Rm50.00 ini belum tentu lulus atau tidak,apabila lulus pula kena bayar surat sumpah,yuran prosess AA dan bayaran tahunan lesen mahu atau tidak mesti ambik 5 tahun baru dirasakan untung.
Seseorang boleh bermula dengan memiliki sebuah tranciever pada permulaannya akan tetapi bukan untuk transmit hanya monitor perbualan rakan-rakan ham,melalui cara sebegini mereka dapat belajar SOP yang dipraktiskan oleh kebanyakan ham, zaman sudah swl dalam ertikata jenerasi baru tidak ramai yang bermula dengan menjadi "shortwave listener",saya bermula dengan listener hehehehe......saya pada suatu masa dahulu mendengar BBC,Voice of America,siaran radio Singapore dan beberapa stesen radio daripada indonesia,sesuatu yang menjadi persoalan saya pada ketika itu saya tidak dapat mengikuti siaran pada siang harinya eeemmm....itulah yang dinamakan propagation itu hanya saya ketahui setelah mendekati hobi ini,dalam posting saya yang terdahulu ada saya ceritakan saya amat berminat dengan radio,dapat duit raya beli radio pusing IFT dan Osci Coil dan berbagai eksperiment yang saya lakukan.


Namun itu semua sudah berlalu,setelah berkecimpung dalam ham radio saya banyak belajar dan terus belajar,sehingga kini impian untuk memiliki set dan room shack yang sempurna masih belum mencapai impian,kadang-kadang saya amat teruja dengan pelaburan sesetengah rakan terutama golongan 9W,mereka mempunyai kesanggupan untuk membina tower/menara untuk kepuasan dalam hobi ini,ia adalah pelaburan yang tak berbaloi di mata orang lain tapi tidak di mata rakan se hobi,apa saja yang termampu mereka adakan adalah semata-mata untuk kepuasan. Sikit-sikit lama-lama jadi bukit atau sikit-sikit lama-lama habis,hehehe.....saya pernah diceritakan oleh Pak Long Marzuki 9M2MZ,katanya hati xyl pun perlu dijaga,kalau kita beli satu set radio setidak-tidaknya ada juga dibelikan rantai tangan atau gelang tangan untuk xyl kalau tidak kecoh jadinya.

Xyl ni dalam diam-diam dia sebenarnya ambil tahu apa alatan atau gadget yang kita ada atau sebaliknya,berbalik kisah pak long,dalam senyap-senyap beliau beli satu set radio baru dan dibungkus dengan kain,lewat malam selepas xyl dah tidur maka benda ni pun dibawa masuk senyap-senyap dan diletakkan di room shack dan dibiarkan radio ni berbungkus dengan kain tak dibuka. Nak jadi cerita si mak long dah perasaan sejak berapa hari kebelakan ini pegerakankan pak long berlainnan, ini menbuat mak long curiga ada sesuatu yang pak long tidak mau tunjuk dan apabila barang baru dibelikan,maka kecohlah jadinya.......hehehehe. Sorrylah pak long sebab kasi pecah cerita ini,apa pun ini bukanlah niat buruk yang nak saya sampaikan,moral of the story jangan asyik kita layani kemahuan kita sahaja,jaga-jagalah sama hati mereka-mereka semua.

Sebenarnya ada baiknya kita kemudiankan dahulu apa yang kita impikan,utamakan kepada keperluan keluarga jika ada rezeki lebih barulah boleh dipergunakan budget tersebut untuk hobi kita ini,bagi yang mempunyai kemahiran ia tak menjadi masalah,kalau radio
dan pelabagai perlatan boleh dibuat/homebrew itu amat menjimatkan,sebagai ham kita tak sepatutnya bergantung kepada peralatan komersial,pelajarilah hal-hal berkaitan antenna dan beberapa perlatan lain,saya ambil contoh sebuah antenna komersial yang paling murah adalah antenna slim Jim kalau tak salah saya hanya dalam lingkungan harga Rm40-50 made in "Hotel Sierra 9 "dan sebuah PSU atau power supply adalah sekitar Rm300-400 antenna kabel + connector dan sebuah mobil rig kosnya mencecah Rm1000 ini adalah kos yang termampu pada mereka yang semua bergantung kepada alatan komersil,namu tidak pada mereka yang boleh adakan sendiri seperti antenna,PSU daripada komputer 1/4 kos perbelanjaan dapat dikurangkan.

Apa pun ia bergantung dengan keupayaan seseorang,jika anda mahu menikmati cara yang lebih versetile tentunya semua barangan bukan daripada "cap ayam",agama melarang kita untuk membazir"memadailah apa yang kita ada,tidak semua orang dapat mengadakan setup yang "Gah"kecuali mereka-mereka yang mampu,pada saya nikmatilah hobi ini dengan keupayaan yang minima,kita boleh menabung untuk memilik barang yang kita minat,saya dapati ramai ham berbuat sedemikian sehinggalah koleksi mereka agak banyak juga.Beli sikit-sikit lama-lama jadi banyak.Pada 9w yang punyai hf ring 6m dan 10m adalah terbatas berusahalah untuk menaikkan taraf anda supaya tidak menjadi seperti "si kudung yang mendapat cincin"

Sungguh pun setaip hobby ada keistimewanya tersendiri tetapi tabungan untuk
sekeluarga mesti diadakan dan jangan lah kita berpegang kais pagi makan pagi
kais petang makan petang hanya untuk kepuasan kita.........73

3 comments:

Jen said...

suka dengan artikel nie...byk berkait dgn kehidupan saya...pernah xyl nak beli LCD tv,tapi saya sekat.pas tuh dia ckp,"awak beli kenwood set saya tak marah pun..anak usik awak jentik tangan,saya tak guna pun...nie saya nak beli tv,satu rumah boleh guna"..terus terdiam..bagi Credit card suruh dia gores...sampai sekarang tak bleh lupa ayat tuh...harap ader rezeki lebih utk set HF nanti...masih tunggu surat bang man...

Anonymous said...

Lain pulak kisahnya untuk saya.
Saya dapat lesen sabelum kahwin. Lepas kahwin saya beri tahu anda isteri kedua.Dia tanya mana isteri pertama. Saya tunjukkan transceiver,
receiver, power supply antenna tuner dan lain lain lain.
Sudah berbuih mulut saya selama 35 tahun suroh dia ambil RAE. Saya give up.
Walau macam mana pun kita tak bolih abaikan tanggong jawab kita kepada keluarga. Mesti ada keseimbangan. Radio is a hobby , never interfering with duties owed to the family. job and community.

Rashid 9m2rs

Jen said...

herm..saya kenal isteri dulu,kemudian baru kenal dunia amteur.Isteri semakin pelik.."dulu awak bercakap,sekarang awak mengetuk pulak...kan senang bercakap dari mengetuk." kalau pak rashid give up selepas 35 thn,nampaknya saya kena teruskan utk pujuk isteri selama 32 tahun lagi...