Beberapa posting saya yang lepas saya telah nyatakan berapa bagus pogram yang ada
tidak mungkin dapat anda ikuti jika teknik belajar anda gagal tak sesuai atau tiada keserasian.
Pernah saya akui juga, rujuk posting saya yang lepas iaitu Koch method adalah yang terbaik setelah mengambil kira daripada pelbagai espek saya simpulkan koch sekadar pogram bantuan untuk melatih tubi. Sama seperti kita belajar menulis atau membaca kita perlu mengenali abjad-abjad atau hurufnya terlebih dahulu.
Contohnya:
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ.
Bertitik tolak daripada ini kita mula mengenali Aaa...Bbbbb Cccc Dddd
Eeee Fffff Ggggg Hhhhh Iiiii Jjjjj Kkkkk Llllll Mmmmm Nnnnnn Oooooo Piiiii
Qqqqqq Rrrrrr SssssTTtttttt Uuuuuu VVvvvvv Wwwwww Xxxxx Yyyyy Zzzzzz
Maka daripada itu A=Aaaaa DdddAaaaaa=Ddaaaaaa= ADA.
Berbalik kepada cw suka saya nasihatkan kepada yang baru berjinak-jinak dengan cw pelajari A sehingga Z .Ini adalah perkara asas yang perlu dititik beratkan,jika kita rujuk kembali kepada program koch,sistemnya telah meletakkan KN adalah permulaan
kod yang diperdengarkan,sayangnya masa mendengar selama 5 minit umpamanya
hanya tertumpu kepada 2 karektor kod ini,ada baiknya kita dengar A-Z 26 karektor yang anda dengar dalam himpunan group AAAAA BBBBB tiap karektor dimainkan
selama 5 kali adalah lebih baik daripada mendengar 2 karetor sehari sahaja.
Apabila input diberikan iaitu rythm atau irama kod 26 karektor diulang dan diulang,inysaallah paling kurang mungkin THE BRAIN anda memberikan respon kepada 3 atau lebih karetor yang daripada 26 yang dimainkan pada satu sessi atau sehari.Jika cara ini pun tidak kesan,saya cadangkan buatlah karektor group seperti berikut :
Pertama:ABCDE
Kedua:FGHIJ
Ketiga:KLMNO
Keempat:PQRST
Kelima:UVWXYZ
Dan sebelum anda mula dengan abjad berkumpulan harap dengar dahulu bermula
A hingga Z,Sesudah itu baru lah bermula kumpulan pertama apabila tahap pendengaran dan tulis sudah mencapai baru lah anda berubah ke kumpulan kedua dan sebelum anda pelajari kumpulan ketiga,Anda hendaklah campurkan dahulu kumpulan pertama dan kedua utuk mempermudahkan ‘The Brain” anda ingati yang anda sudah diperdengarkan sepuluh abjad.Sesudah anda yakin anda boleh baru lah berubah ke kumpulan ketiga dan sebelum keempat.Anda mesti campurkan group pertama,kedua dan ketiga sebelum ke group keempat buatlah seterus berikut.
INGAT!! jika anda telah mendengar dan terasa mengatuk dan letih ini bermakna ‘THE BRAIN’Anda sudah mula berkerja dengan mendapat terkanan berhentilah dahulu sambunglah pelajaran besok pulak.
Kebolehan pendengaran cw tidak boleh mahir dalam masa yang singkat,tapi yang
paling penting kita melatih ‘THE BRAIN’ untuk mendengar irama bunyi cw .
Untuk itu rangsangan minda adalah pengulangan,Ya!!! pengulangan latihlah untuk bertindak sama ada dengan verbal ataupun dengan gerakan tangan,sehingga ke hari
ini saya lebih selesa respon cw dengan penulisan disebalik verbal,seperti
Haris ( 9m2all ) dan Azlan ( 9m2agc ).
Saya lihat mereka berdua berkeupayaan untuk respon kepada keduanya.
Tak perlu gusar saya percaya satu hari nanti anda pun dapat lakukan salah
satu yang telah saya nyatakan di atas.
Perkembangan diri anda sukar untuk diagak,oleh itu adalah dicadangkan supaya
anda menyediakan satu buku tulis yang sebalnya 300ms atau 500ms,mulakan
mendengar dan menulis setiap hari dan masukan tarikh setaip kali anda belajar
buku ini ialah salah satu penilaian ( KPI ) anda .Buku ini juga bukti pencapai
anda dalam pelajar ini….
Buatkan azam jika mereka boleh kenapa saya tidak targetkan diri anda tiga
bulan saya mesti boleh.
Setaip helaian kod-kod yang anda dengarkan AAAAAA sehingga ZZZZZZ dan berkumpulan lakukan sehingga 5 x 3 sessi mendengar x 5 hari,kemudian anda boleh cuba sebegini,cuba alihkan konsentrasi pendengaran anda kepada kod yang dimainkan,kemudian lebih kurang 10 atau 15 saat tumpukan semula kepada mp3 player yang anda mainkan sebentar tadi....Yaaa......saya mengajar anda untuk cuba respon pada tone berikutnya,jika anda boleh ikuti dimana anda masuk kembali,ini adalah
satu perkembangan yang positif,turutan cw kod berabjad A-Z sebenarnya agak mudah
'The Brain' kita mengerti bahawa turutan selepas ini adalah,jika berjaya berada
pada tone berikutnya bermakna minda anda telah mula memberikan respon yang bagus,lakukan step ini setiap sessi disamping anda mendengar keseluruhan tanpa hilang kosentrasi.
Pelajaran cw ini misti ada jati diri , walau pun ada tips,program yang boleh kita dapati Pada masa kini jika kesungguhan diri tidak ada ……percapaian tidak ke mana.
Saya masih ingati rakan saya di sebelah tengah berkata didalam perbualan telefon ,
Dia berkata,Azman, ‘Learn The Hard Way One Day You Will Smile’…… 73
LOCAL TIME GMT +8
Saturday, April 25, 2009
Wednesday, April 22, 2009
APA SPEED PERLU SAYA KEKALKAN DALAM PROSES MEMPELAJARI CW?
Tentu anda tertanya-tanya apakah speed yang perlu saya ikuti pada peringkat asas,
Arwah 9M2GL mengajar saya dan rakan-rakan dengan speed 13-15wpm,bagi anda yang baru belajar untuk persediaan diri bagi menghadapi ujian cw,speed yang saya cadangkan ialah 12 ke 13wpm,kemahiran mengenal rythm kod mengambil masa,ia juga bergantung kepada berapa kuat,berapa semangat daya usaha seseorang itu,bagi mereka yang baru pada peringkat asas adalah dicadangkan untuk mendengar kod-kod cw A-Z dan juga Z-A.
Untuk membiasakan diri anda mendengar dalam tempoh 15minit ke 20 minit, untuk satu sessi latihan mungkin akan meletihkan atau memenatkan anda,untuk permulaan apakata anda cuba berjinak-jinak dengan asas morse,kalau tak salah saya dalam link blog ini saya ada attach pada share file mp3"Rythm of morse"introduksi kepada tone atau rythm setiap karektor morse,jinak-jinakan pendengaran anda kepadanya,jika anda sukar download file itu anda boleh email kepada saya atau 9M2ALL,ini adalah bagi mereka yang baru merangkak mendekati morse.
"Rythm Of Morse"amat sesuai untuk mereka yang baru berjinak-jinak dengan cw,mp3 file ini sepanjang 5minit boleh dimuat turun ke hand set anda.
Saya juga ada siapkan satu format mp3 berjinak-jinak dengan morse file yang ada boleh masukkan ringtone handphone anda A-Z slow code 12wpm file yang dimainkan dalam tempoh masa kurang daripada 3 minit.
File mp3 morse yang pendek-pendek apabila dimainkan melalui hand set anda membuat anda lebih releks dan selesa tidak terlalu memberikan tekanan kepada anda,2 atau 5 minit amat ringkas tapi kesan yang bakal anda perolehi amat memberangsangkan.
Dayung di tangan,perahu ditambatan ke hulu menongkah arus ke hilir menyusuri kesenangan,apa yang tercatat di sini tak lebih sebagai panduan,jika ianya berguna jadikan ikutan,jika tak jadikan pedoman.
Arwah 9M2GL mengajar saya dan rakan-rakan dengan speed 13-15wpm,bagi anda yang baru belajar untuk persediaan diri bagi menghadapi ujian cw,speed yang saya cadangkan ialah 12 ke 13wpm,kemahiran mengenal rythm kod mengambil masa,ia juga bergantung kepada berapa kuat,berapa semangat daya usaha seseorang itu,bagi mereka yang baru pada peringkat asas adalah dicadangkan untuk mendengar kod-kod cw A-Z dan juga Z-A.
Untuk membiasakan diri anda mendengar dalam tempoh 15minit ke 20 minit, untuk satu sessi latihan mungkin akan meletihkan atau memenatkan anda,untuk permulaan apakata anda cuba berjinak-jinak dengan asas morse,kalau tak salah saya dalam link blog ini saya ada attach pada share file mp3"Rythm of morse"introduksi kepada tone atau rythm setiap karektor morse,jinak-jinakan pendengaran anda kepadanya,jika anda sukar download file itu anda boleh email kepada saya atau 9M2ALL,ini adalah bagi mereka yang baru merangkak mendekati morse.
"Rythm Of Morse"amat sesuai untuk mereka yang baru berjinak-jinak dengan cw,mp3 file ini sepanjang 5minit boleh dimuat turun ke hand set anda.
Saya juga ada siapkan satu format mp3 berjinak-jinak dengan morse file yang ada boleh masukkan ringtone handphone anda A-Z slow code 12wpm file yang dimainkan dalam tempoh masa kurang daripada 3 minit.
File mp3 morse yang pendek-pendek apabila dimainkan melalui hand set anda membuat anda lebih releks dan selesa tidak terlalu memberikan tekanan kepada anda,2 atau 5 minit amat ringkas tapi kesan yang bakal anda perolehi amat memberangsangkan.
Dayung di tangan,perahu ditambatan ke hulu menongkah arus ke hilir menyusuri kesenangan,apa yang tercatat di sini tak lebih sebagai panduan,jika ianya berguna jadikan ikutan,jika tak jadikan pedoman.
KENAPA KAHWIN SUSAH???
Apa kahwin pun susah, Aisey mann....lain macam jer tajuk posting saya kali ini.Harap jangan salah faham.
Apa pun syabas dan tahniah kerana anda telah melangkah setapak kehadapan lagi dalam peroses pembelajaran cw untuk sampai ke tahap ini bukanlah mudah anda sebenarnya tentu telah mengenali tiap-tiap karektor atau cw rythm cumanya pada peringkat ini kerja-kerja mengkahwinkan atau menyatukan tiap-tiap karektor perlu dilakukan bermula
daripada 2,3 dan 5 karektor yang sama atau berbeza, sekiranya lebih banyak lagi bagus,namun saya menasihatkan anda supaya bermula daripada 2,3 dan terus menambah lagi setiap satu karektor apabila anda telah dapati ada kemajuan,untuk proses pembelajaran mengkhawinkan karektor sessi pendengar perlu diteruskan.
Ya,faktor utama umur antara salah satu sebab yang menjadi jurang perbezaan cepat atau lambat penguasaan dalam prosess megenalpasti bunyi rythm.
Umpama pepatah belakang parang kalau diasah pastikan tajam,begitu juga dengan pembelajaran pada tahap ini.Anda perlu mendengar ulang berulangan A hingga Z,Z hingga A juga disamping mendengar karektor yang dikahwinkan AA AB AD CC,proses mendengar pada tahap ini,otak anda pasti akan cuba mentafsir apa kod yang dimainkan
INGAT jika anda masih pada tahap sebegini penguasaan kepada pengenalan karektor cw anda masih ditahap rendah.
Bagaimana anda betul-betul menguasai tiap-tiap karektor cw,ya!!! anda boleh menyatakan dengan spontan apabila mendengar single charecter cw dimainkan,anda mampu menyebut tanpa mengambil masa atau teragak-agak,pada tahap ini lah telah dicapai 'BREAK THE CODE'!!!
bila anda sudah melepasi tahap ini,maka anda perlu ke sessi mencampurkan karektor-karektor cw 2,3, dan seterusnya.Jika jawapannya tidak maka perlu teruskan sessi mendengar sehingga anda sampai pada tahap yang saya nyatakan
di atas,walaupun saya menyatakan anda boleh mengikuti langkah yang seterusnya,ini tidak bermaksud anda boleh melupakan sessi mengenal karektor cw,mainkan juga A hingga Z dan Z hingga A pada permulaan sessi atau sessi penutup.
Ingin saya kongsi pengalaman yang saya alami ketika mula belajar/mendengar pada tahap mengkhawinkan karektor cw.Saya mengalami kekeliruan apabila karektor berikut dimainkan atau dikahwinkan contohnya:
ETER KTA ITU IEE itu adalah sebahagian contoh saya tunjukkan percayalah.....pada tahap in. kita akan terganggu dengan emosi dan keletihan ET kita akan tafsirkan sebagai ALFA dan ETE sebagai ROMEO begitulah dengan contoh-contoh yang saya pamerkan pedulikan!!!!otak kita ni kekadang "jahat", maaf kerana gunakan istilah itu,hehehehe.....otak cuba mengajak kita melihat dari sudut pandangan yang berbeza...
Untuk menerangkan lebih terperinci mungkin akan membelitkan pemikiran anda,jika anda memerlukan tunjuk ajar atau nasihat saya dan rakan seperjuangan tidak teragak-agak untuk membantu anda.
Kebolihan mendengar CW ialah satu kelebihan anda didalam hobby ini.......73
Apa pun syabas dan tahniah kerana anda telah melangkah setapak kehadapan lagi dalam peroses pembelajaran cw untuk sampai ke tahap ini bukanlah mudah anda sebenarnya tentu telah mengenali tiap-tiap karektor atau cw rythm cumanya pada peringkat ini kerja-kerja mengkahwinkan atau menyatukan tiap-tiap karektor perlu dilakukan bermula
daripada 2,3 dan 5 karektor yang sama atau berbeza, sekiranya lebih banyak lagi bagus,namun saya menasihatkan anda supaya bermula daripada 2,3 dan terus menambah lagi setiap satu karektor apabila anda telah dapati ada kemajuan,untuk proses pembelajaran mengkhawinkan karektor sessi pendengar perlu diteruskan.
Ya,faktor utama umur antara salah satu sebab yang menjadi jurang perbezaan cepat atau lambat penguasaan dalam prosess megenalpasti bunyi rythm.
Umpama pepatah belakang parang kalau diasah pastikan tajam,begitu juga dengan pembelajaran pada tahap ini.Anda perlu mendengar ulang berulangan A hingga Z,Z hingga A juga disamping mendengar karektor yang dikahwinkan AA AB AD CC,proses mendengar pada tahap ini,otak anda pasti akan cuba mentafsir apa kod yang dimainkan
INGAT jika anda masih pada tahap sebegini penguasaan kepada pengenalan karektor cw anda masih ditahap rendah.
Bagaimana anda betul-betul menguasai tiap-tiap karektor cw,ya!!! anda boleh menyatakan dengan spontan apabila mendengar single charecter cw dimainkan,anda mampu menyebut tanpa mengambil masa atau teragak-agak,pada tahap ini lah telah dicapai 'BREAK THE CODE'!!!
bila anda sudah melepasi tahap ini,maka anda perlu ke sessi mencampurkan karektor-karektor cw 2,3, dan seterusnya.Jika jawapannya tidak maka perlu teruskan sessi mendengar sehingga anda sampai pada tahap yang saya nyatakan
di atas,walaupun saya menyatakan anda boleh mengikuti langkah yang seterusnya,ini tidak bermaksud anda boleh melupakan sessi mengenal karektor cw,mainkan juga A hingga Z dan Z hingga A pada permulaan sessi atau sessi penutup.
Ingin saya kongsi pengalaman yang saya alami ketika mula belajar/mendengar pada tahap mengkhawinkan karektor cw.Saya mengalami kekeliruan apabila karektor berikut dimainkan atau dikahwinkan contohnya:
ETER KTA ITU IEE itu adalah sebahagian contoh saya tunjukkan percayalah.....pada tahap in. kita akan terganggu dengan emosi dan keletihan ET kita akan tafsirkan sebagai ALFA dan ETE sebagai ROMEO begitulah dengan contoh-contoh yang saya pamerkan pedulikan!!!!otak kita ni kekadang "jahat", maaf kerana gunakan istilah itu,hehehehe.....otak cuba mengajak kita melihat dari sudut pandangan yang berbeza...
Untuk menerangkan lebih terperinci mungkin akan membelitkan pemikiran anda,jika anda memerlukan tunjuk ajar atau nasihat saya dan rakan seperjuangan tidak teragak-agak untuk membantu anda.
Kebolihan mendengar CW ialah satu kelebihan anda didalam hobby ini.......73
Subscribe to:
Comments (Atom)





