Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Thursday, March 13, 2008

YANG SERING KITA LUPA

Kita ucap QRX pada hal kita QRT (signout)

Bila QSO kita cuma sebut ZZZ callsign yang dihujung saja-Kita sebut Sufix tapi Prefix 9W tak kita sebut,callsign kita perlu sebut selengkapnya.
Apa tu Prefix? Prefix klik sini untuk lihat.

Apabila dalam group ramai-balik-balik sampai turn kita, kita pass kat rakan sorang tu sahaja,anda perlu tahu siapa giliran selepas anda,kalau dah ramai dan pening kepala signout 73.

Kalau kedudukan anda dan rakan yang anda QSO dapat dipantal uplink,ajaklah rakan ke simplex frekuensi.

Q Code-RST Untuk signal mana ada Q1,2,3,4,5 untuk hujan
R-Readability S-Strength T-Tone ( Kalau mode Cw saja orang guna)jadilah ham yang berektika jangan jadi ham yang suka-suka.

Kita cerita pasal nak jual barang itu dan ini siap sebut harga nak cari buyer-Dalam Ham tak dibenarkan,ham tak gunakan radio untuk tujuan menjana keuntungan.

Bila dah pegang PTT jangan lupa diri pulse 3-5 second untuk rakan mencelah masuk.
Kalau tak pun "Berikan laluan kepada mana-mana rakan yang ada urgentcy traffic"

Tak perlu sebut"Contact"/"Contact-contact"sebut callsign paling elok bila breakin masa sesuatu QSO sedang berlangsung,nampak lebih sopan dan berkesan.

Jangan on radio terus panggil rakan-monitor dahulu seketika dan sekiranya dalam tempoh tersebut tiada sesiapa yang menggunakan frekuensi tersebut bolehlah digunakan,rasanya 20-30 saat memadai untuk anda pastikan.

Untuk QSO di linking repeater tekan ptt seketika kiraan 1,2,3 kemudian baru bercakap dan lepaskan ptt dalam tempoh yang sesuai 40-50 saat below 1 minute "repeater TOT" seminit.

Jangan ber QSO terlalu ringkas dan lepaskan ptt dan jangan terlalu lama sehingga repeater "TOT"

Sebagai ham kita seharusnya majukan diri dalam bidang ini-belajar mahirkan diri anda dengan berpandukan SOP yang sedia ada,jadi ham yang disegani.

Sesuatu yang baik elok dijadikan ikutan dan yang negatif jadikan pengajaran.

No comments: