Anda pelawat yang ke

Followers

LOCAL TIME GMT +8

Monday, May 11, 2009

KERANA TANAH SEKANGKANG JANGANLAH SAWAH DIKERJAKAN!!!!




Ya Memang Benar,

Selain daripada CW mode, ada banyak lagi digital mode seperti PSK, RTTY,
SSTV, PACTOR, AMTOR, MFSK, APRS, ECHOLINK, EME, SATELLITE dan sebagainya. Mengapa mode sebegini tidak diiktirafkan untuk kenaikan tahap dalam ham radio? Jika bercakap mengenai kelebihan CW apa kurangnya dengan PSK dan RTTY walhalnya PSK dan RTTY adalah mode yang berkeupayaan untuk dipergunakan bila band komunikasi berada pada keadaan kritikal.


Mengapa lain-lain mode tidak diterima pakai untuk ujian kenaikan taraf dalam negara ini kenapa morse code,daripada sudut pandangan saya ialah skill,Ya skill "Kemahiran Vs Equipment(Program)"contoh paling mudah percayakah anda seseorang yang tidak tahu mode ini boleh menerima isyarat CW dan menghantarnya,dengan bantuan komputer dan beberapa pogram yang digabungkan hal demikian boleh terjadi, Ada rakan ham menggunakan mode CW dengan bantuan komputer untuk "Dxing"hal ini bukan perkara biasa,tanpa kepakaran dalam mode ini, CW masih boleh dipergunakan namun statisfy atau kepuasannya tidaklah dirasai.

Skill atau kemahiran dan Equipment(Program) adalah benda yang berbeza,untuk mencapai skill kita perlu belajar,belajar bukan hanya untuk lulus dalam ujian, Memang benar ujian CW yang diadakan adalah untuk menguji sejauh mana kebolehan seseorang ham itu boleh menerima isyarat morse dan menghantarnya,ujian CW tidak membentuk seseorang itu untuk mahir dalam CW QSO.

Kemahiran adalah seperti dulang tembaga yang dikilat,pada peringkat asasnya anda mengosoknya untuk kelihatan cerah lebih elok daripada keadaan asalnya yang sebam dan berkehijauan,pada tahap ini bolehlah diumpamakan kita belajar untuk memahami apa isyarat morse dan kita berkeupayaan untuk menghantar kembali isyarat morse dengan betul dan tepat.

Tentu sekali ini bukan satu kaedah untuk terus menggunakan mode cw sebagai perantaraan komunikasi,bagi saya mode komunikasi digital hanya boleh diguna pakai oleh mereka yang berkeupayaan untuk mengadakan set yang demikian, sebuah pc dan sebuah pemancar berkuasa rendah seumpama pixie,snap transmitter adalah terlalu jauh bezanya.

Berapa ramai ham dalam dunia ini mampu menyediakan perkakasaan seumpama itu?
Adakah mode PSK,PACTOR dan RTTY memerlukan kepakaran? jawapan tidak kerana semua itu jika tersedia di depan masa dengan sedikit
tujuk ajar daripada rakan anda mampu untuk bertindak,namun jika dirujuk kepada cw apakah anda dalam keadaan bersahaja anda boleh menguasainya,tidak bukan! Kemahiran yang memerlukan kesabaran,kemahiran yang memerlukan keazaman
untuk mencapai kemahiran sebegini anda melatih diri anda untuk menjadi pemikir, itu sebabnya apabila anda belajar CW anda akan keletihan anda melatih otak anda untuk mengenali irama-irama CW yang berbeza....

Saya cuba mengajak anda lebih jauh melangkah ke alam komunikasi CW,pernahkah anda membunyikan horn kereta untuk memberitahu kepada pengguna yang lain seumpamanya bila Que di lampu isyarat,kereta di hadapan anda tak perasan yang lampu isyarat sudah bertukar kepada hijau dan beliau perlu bergerak,anda bunyikan horn untuk memaklumkan kepadanya supaya untuk terus jalan betul tak?
Soalan di sini apakah anda peka atau tidak pada bunyi horn sekali dan bunyi horn dua kali,yaaaa....kebiasaannya bunyi horn sekali
membawa maksud untuk anda bertindak,seperti bergerak,memberikan gambaran untuk berhati-hati. Bagaimana dengan 2,3 kali ia membawa maksud untuk menarik perhatian anda....betul atau tidak fikirkan.

Bagaimana dengan horn yang berpanjangan"Marah?" fikirkan juga.
Semua yang saya nyatakan agak diluar topik,apa kaitannya dengan CW? Apakah untuk bunyikan horn ini memerlukan satu kemahiran? Untuk memberitahu tindakan yang perlu seseorang lakukan seperti yang saya nyatakan di atas.
Saya tak pasti sejauh mana anda memahami apa yang cuba saya sampaikan stakat ini,maaf jika anda ketinggalan,harap anda ulang dan ulang bait-bait catatan di atas.

Semua tindakan di atas tidak memerlukan kemahiran,bagaimana pula jika kes seperti berikut,saya tiba diluar rumah seorang rakan ( Rakan yang tahu CWlah), Saya mainkan cw dengan horn motor 9M2xxx DE 9M2MGL.
Rakan saya pasti tahu yang saya datang dan berada di luar,walaupun ringkas ia adalah kemahiran yang amat berguna.
Perlu kita ingat semasa sebelum wujud teknologi komunikasi bersuara (Voice) cw,morse atau dulunya dikenali sebagai telegraf adalah alat terawal untuk penyampaian maklumat,rujuk kepada kisah isyarat morse yang pertama melintasi lautan Atlantik oleh Guielmo Marconi maaf saya tak pasti apakah betul ejaan namanya.

CW adalah mode terawal sebelum kedatangan AM,FM dan SSB,seluruh rakan ham dunia masih mempergunakan mode ini jika mode-mode lain dipergunakan oleh pihak SKMM untuk tujuan naik taraf lesen di Malaysia adakah ianya logik untuk diguna pakai?

Berapa ramai ham di seluruh dunia yang mempergunakan mode tersebut untuk tujuan DX? Berbanding dengan mode ini ,cw merupakan mode yang sentiasa mendapat cabaran dan memberikan cabaran kepada pengemarnya,QRP amnya benar-benar mencabar rakan ham untuk memancarkan dengan kuasa pemancar yang paling kecil dan berkeupayaan pergi sejauh yang boleh,mode yang amat sesuai untuk Dxpedition ialah cw.Dengan litar yang ringkas seseorang penggemar cw mampu untuk enjoy dengan modal yang murah.

Tidak menjadi alasan jika seseorang itu tidak mampu untuk ber QSO dengan mode CW,kita menerima hakikat bahawa tidak semua 9M menggemari mode cw,mereka hanya belajar untuk lulus sekali pun ada yang menggangap ini adalah perkara yang remeh namum kita patut mengucapkan tahniah atas kejayaan yang telah mereka lalui "MEREKA DIUJI SEBELUM DIBERIKAN KELAYAKAN" Apakah lebih baik daripada "DIBERIKAN SAJA TANPA DIUJI" Sepastinya sebelum diuji mereka ini akan lebih bersedia untuk diuji,maka had kemampuan tersebutlah yang menunjukkan siapa yang layak akan diberikan peningkatan,peningkatan dalam hobi bukan untuk RIAK atau MENDABIK DADA tapi untuk memberikan kepuasan kepada individu-individu yang sememangnya mahu mereka diuji untuk kepuasan peribadi.

Soalan yang mudah kenapa CW?
jawapannya ia adalah ujian getir yang sentiasa memerlukan seseorang yang mendalaminya untuk lulus,saya amat bersetuju untuk menjadi guru
bahasa itu perlu mahir dalam bahasa,CW adalah ujian yang mengkehendaki 9W mahir untuk menerima isyarat dan berkeupayaan menghantar isyarat morse,ianya bukan satu ujian menguji kemahiran seseorang untuk berkomunikasi dalam cw.
jika mungkin terdapat SKMM mengadakan satu gred khas lesen A yang memerlukan seseorang lulus dalam ujian cw 30wpm keatas saya berkeyakinan akan pasti ada individu yang tampil untuk mereka menilai sejauh mana kemampuan yang mereka boleh pergi.


Memang saya akui tak ramai 9M yang berkeupayaan untuk pergi ke cw,tapi usah kita lupa mereka ini suatu ketika dahulu sememangnya aktif
dalam cw,kemahiran cw jika tidak dipraktikan lama kelamaan akan hilang begitu saja,namun saya berkeyakinan basic cw masih ada dalam diri
mereka ibarat "Kasut Yang Dah Lama Tak Digilap Jika Digilap Bersinarlah Ia".Namun masih ada 9m yang QSO dalam mode ini seperti 9m2to,9m2fk,9m2sz,9m2pz,9m2zn,9m2yp,9m2sw,9m2rs,9m2ri,9m2agc, 9m2za,9m2mz,9m2ar,9m6ybg dan lain lagi jika anda dapat monitor mode ini

Kenapa ada ujian CW?
Suatu ketika dahulu semua lesen dikawalselia oleh Jabatan Telekom Malaysia,boleh dikatakan kawalan pada masa itu cukup ketat tidak ada sesiapa pun berani jika tertangkap bermakna hobby anda terkuburlah selama lamanya.Pada ketika itu ujian lesen ham diadakan dua bahagian pertama RAE dan kedua CW test.Jika anda ambil bahagian pertama terpulang pada anda bila anda hendak ambil ujian cw,tiada had masa tetapi tidak bermakna anda sudah boleh qso selagi anda tidak lulus cw selagi tu lah anda tidak boleh mendapat callsign.Pada ketika itu rakan- rakan ham berpendapat jika ujian ini masih diteruskan betapa susahnya rakan-rakan untuk lulus, diatas budi bicara dan perbincangan MARTS dan JTM pada masa itu,Pihak Jabatan Telekom Malaysia telah memberi persetujuan lesen Ham radio dibahagikan kepada 2 kelas,kelas B dengan callsign 9W ditentukan dengan lulusnya ujian bertulis(RAE) dan kelas tertinggi kelas A (9M) yang mengkehendaki 9W mesti lulus ujian morse/ cw dengan kelajuan 12wpm dalam masa 3 minit penerimaan dan penghantaran.Boleh dikatakan ramai juga yang berjaya pada masa itu.Sekarang Pegurusan lsudah berlainan RAE dibuat dalam dwibahasa untuk menpermudahkan tetapi test cw masih dikawal jika ingin mendapatkan kelas A....mestilah melalui ujian CW dan lulus.

Ketika saya masa masih memegang callsign 9W boleh katakan saya ternanti/tertunggu bila agaknya pihak SKMM akan membenarkan para 9W untuk dikatakan pergi ke HF seingat saya memang saya marah sangat dan berfikir kenapa SKMM tidak berpendirian seperti negara-negara lain yang menghapuskan ujian morse,kenapa diadakan sekatan,tambahan sewaktu itu saya sudah pun mempunyai rig hf ,dek kerana bengang sangat dengan SKMM ada rakan saya berkata SKMM bukan lagi Suruhanjaya Kommunikasi dan Multimedia tetapi SKMM patut diubah kepada Suka Kerja Main Main kerana tidak ikut edaran zaman. Ingatlah udang-undang ini bukan dibuat dalam masa sekelip mata tetapi sudah dibentang lamanya terdahulu daripada kita


Ada yang berpandangan bahawa ujian CW adalah diibaratkan seperti lesen memandu, untuk pandu kereta contohnya,dan tentu sekali ianya tidak sesuai
digunakan untuk memandu kapal terbang,kapal angkasa ataupun kapal di Malaysia,merujuk kepada cw hanya mode tersebut sahaja diadakan ujian
sepastinya mode tersebut memerlukan lesen untuk beroperasi dan pengecualian adalah kepada mode-mode komunikasi yang lain.

Sebenar ujian Morse masih lagi diadakan di UK ini bagi mereka-mereka yang gemar berbuat demikian dan pihak Radio Communication Agency di UK juga tidak menghalang pada mereka yg tidak mahu mengmbil ujian CW.Ada beberapa negara saperti Rusia , Malaysia, Thailand, Indonesia dll masih mengekakan ujian CW. Setahu saya pihak MARTS, MARES memberi cadangan agar kelajuan CW diturunkan dari 12 wpm menjadi 8 wpm atau 5wpm.

Jika sekiranya ada pihak-pihak yang ingin menghapuskan CW semuanya.Pihak persatuan yang anda wakili berhak memberi proposal dan cadangan kepada SKMM dan terpulanglah pada SKMM untuk menentukan nya. Di negara-negara yang menghapuskan CW mode ujian RAE nya bukanlah mudah apa yang ada di negara kita....Standard mereka agak tinggi....... Ini bagi menilai tahap kecekapan seseorang itu.Untuk mengubah sesuatu undang atau peraturan bukan lah sesuatu yang mudah boleh di buat dalam sekelip mata....ia memakan sedikit masa oleh yang demikian perlu ada mana-mana pihak menyediakan kertas kerja bagi tujuan ini.....Ini akan memudahkan pihak berkuasa mengubal sesuatu peraturan dan undang-undang.Mana lah tahu satu masa nanti Lesen Ham radio ini tak payah lagi di adakan RAE dan Test CW mungkin pada masa itu semua orang boleh ambil dengan percuma.....masa yang menentukan.


*Saya suka melihat dan mempelajari sesuatu,yaa....proses pelajaran adalah sedemikian,namun saya dapati apa yang saya lihat belum tentu dapat diperolehi dalam sesingkat masa iaitu skil atau kemahiran,kemahiran tidak datang dengan sendiri dengan cara membeli dengan cara melihat,kemahiran datang apabila anda melakukannya berulang-berulang,semasa saya kecil arwah ayah saya minta saya ke kedai untuk membeli tepung,pada zaman tersebut belum ada plastik beg,tepung pun belum dijual dalam standard packing,saya lihat apek/taukeh berkenaan mengceduk tepung,kemudiannya"mengeretuk" (mengoncang-goncang )penyedok untuk kurangkan jumlah tepung,apabila diangkat kemudian dibawa timbang saya agak terkejut kerana ketepatan menyamai 1 kg dengan alat penimbang,begitu juga dengan skil ketika membungkus dengan tali "jut".


Catitan:Gambar diatas ialah seorang rakan
yang sedang TX .Gambar ini diambil pada sekitar tahun 1970 ,Jika anda perhatikan
transceiver itu adalah hasil tangan sendiri boleh dikatakan pada masa itu kebanyakan rakan rakan ham akan cuba hasilkan transceiver sendiri.Walaupun
transceiver boleh dapati tetapi harganya yang terlalu tinggi kerana perlu
dibawa masuk dari luar negara.Jika anda bandingkan waktu sekarang pemegang
lesen boleh dikalahkan oleh Swl.

Semasa muda Beliau aktif didalam persatuan ham radio .....Sentuhan CW beliau masih dapat didengari di hf.......Anda kenal Beliau ? 9M2......

4 comments:

Zek@9w2pro said...

9M2RS rasanya ni.

anuar said...

yup..kalau tengok tang hidung tu memang confirm 9m2rs..

Anonymous said...

Yang 9m2rs buat hanya transmitter untuk AM dan CW . Ia menggunakan valve 807. Power lebih kurang 30watts. Receiver jenis AR88D dibeli di pasar lambak Sungai Road Singapore dengan harga 50.00, buangan askar British di Sinagapura.
Antenna nya dipole tak pakai coaxial cable tapi pakai wayar elektrik hitam merah. Tak ada duit nak beli coaxial cable.SWR Tuhan saja yang tahu.

Bukan senang nak jadi ham, pernah ditudoh jadi spy, kerana pada masa itu hanya menggunakan CW dan Bahasa Inggeris, orang kampong tak paham.
Waktu operation pula malam malam lepas pukol 10.00 .Kadang kadang sampai 12.00 malam.
Gambar ini saya terjumpa semasa rumah emak saya dirobohkan untuk projek pembesaran jalan

Nanti sambong lagi.

9M2RS

anuar said...

9m2rs hanya dituduh jadi spy je..kita sampai kena panggil ke bukit peace sebab menerima qsl kad,sticker dan bendera star of david dari stesen KOL ISRAEL semasa SWL dulu...